From the chimps to Kigali - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Henk Vinke - WaarBenJij.nu From the chimps to Kigali - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

From the chimps to Kigali

Door: henkvinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

18 November 2011 | Rwanda, Kigali

Vrijdag 18 november 2011 Chimpansees en naar Kigali
Ik moet vroeg op, want ik ben op vakantie. Om 6 uur ben ik klaar voor de chimpansees. Gisteren was Prudence nog bij me geweest. De verre groep van 8 personen was vol en nu kan ik alleen naar een groep dichtbij. Ik ding de auto af voor de helft van de prijs naar 50 dollar, als je bedenkt dat de auto van één van de mannen is. Het schijnt hier duur te zijn. Tussen het linkse Tanzania en Uganda liggen de rechtse Burundi en Rwanda. Ik adviseer om net als Samoa van rechts naar links te gaan. Maar niemand luistert naar me, ook de president niet. We vertrekken om 6 uur. Om 6.15 is het raak. Ik hoor de apen al. We zakken met vier trekkers af en kijken een uur naar de chimpansees. De andere groep heeft na een uur nog niets gezien. Vier honderd dollar gedokt vanuit Kigali. De Vink met zijn proeftocht struikelt over die mensapen. Ik had voor ze gebeden, maar ben blij, dat ik bevoorrecht ben. Ik word wel door de muggen opgevreten. Ik kan ook met pijn een moeite dit verslag schrijven. Het lijkt wel of ik lepra heb. Na een uur moeten we gaan. Prachtig om al die beesten gezien te hebben en ook nog bergapen. Mijn geluksgetal is negen. Misschien iets voor de Oudjaarsloterij. Voldaan kom ik terug en eet koekjes, die de jongens gisteren hebben achtergelaten. Het komt ook budgettair goed uit. De bus van acht uur is vol. Voor tien uur mag ik geen bagage hebben en na de regen wil ik elf uur boeken, maar die is dan al vol. Dat wordt dus hangen tot de bus half een, die om kwart over twee uit een andere komt. Hij wordt geboekt en ik moet het geld aan de parkmensen afgeven. Op het wisselgeld moet ik tot in Kigali wachten, De chauffeur blijft maar hopen op een fooi. Het is mijn geld, hier met dat mickiemouse geld van jullie. Voordat de bus komt, zie ik nog een paar damesstaatvegers. Eén valt om van het harde weken. Ik adviseer om de straat naar het visitorcentre aan te leggen. Dat is veel nuttiger. Ooit een straatveger op de A1 gezien. Die afrikanen zien het werk niet en het ligt gewoon op straat. De bus komt. Ik heb geen raamplaatsje wel vier kokhalzende vrouwen om me heen. Ach, de ramen zijn toch niet schoon. De bus gaat wel rap er is zelfs tijd voor een eet stop. Ik maak er gebruik van. Ik eet het in de bus. Dan ontdek, dat het ongedierte des veld ook in de bus zit. Een k-kind wil haar vingers in mijn aardappelen/bruine bonen/ halalvlees/ vermicelli/patat/rijst/achwaarhetkomtis hetooknietmooi zetten. Ze wordt afgekafferd. Haar moeder brengt dan maar de regels van de beschaving bij. Het doet me denken aan Sandra Sibbing(analistencode SD). Ik at vroeger in het restaurant in Baarn, vroeger Molendael. Ik bad voor het eten en zij nam onder het “Onze Vader” een stukje patat tot zich. Daar rustte geen zegen. Bij een volgende activiteit, bad ik met gevouwen handen laag boven mijn spijze. In Kigali neem ik een bromfiets naar mijn hotel, Auberge la Caverne. Ik pak de goedkoopste kamer. Het warme water blijkt het niet te doen. Volgens mij is de boiler al een tijd stuk en hij wil een emmer warm water komen brengen. Morgen neem ik een ander hotel met warm water. Al is die twee keer zo duur. Ik wil respect. In een bar schrijf ik het dagboek van vandaag en gisteren, maar wie is nou de kaffer van de dag? Ik ga zo slapen. De meeste stemmen gelden. Is het de zoveelste Afrikaan, die geen wisselgeld terug wil geven? De Zwarte Sandra Sibbing of de receptionist van Auberbge de Caverne, die me geen kamer voor dezelfde prijs met warm water wilde geven. Zoek het maar uit ik ga op één oor.

  • 19 November 2011 - 14:59

    Congo:

    Henk waarom geen GOMA???

    Zo dichtbij

  • 19 November 2011 - 21:00

    Patrick Bol:

    Kun je niet beter gaan concentreren op het leukste moment van de dag dan op de kaffer van de dag? dat leest voor ons een stuk leuker namelijk en zal voor jou misschien ook een leukere vakantie geven.... toch? Evengoed blijf ik je volgen door donker afrika.... nog ongeveer twee weken en dan lig je weer in je eigen bed... in het mooiste land van de wereld.... hahahahaha... groetjes uit Highland

  • 19 November 2011 - 22:59

    Henk Vinke:

    Hallo Patrick, De highligths komen nog. Maak maar eens een reisje door dit continent. Een busje lult over de "Tzunga", lacht hem uit. Een paar reizigers hadden het over TIA. Dat staat voor "This Is Africa". Er zijn ook engelen in de reis, die niet altijd met naam en toenaam worden genoemd. Ach thuis schaf ik weer een donkere Smokehead aan en droom dan weer van alleen leuke herinneringen. Wie is volgens jou de kaffer van vrijdag? Groeten allen en tot gauw.

    Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Kigali

Voor de leeuwen

Recente Reisverslagen:

05 December 2011

Epiloog

04 December 2011

Back home

03 December 2011

Fisherman

02 December 2011

and GOD saw it was good

01 December 2011

garden of eden
Henk

ontbijtje in ESA hotel, Colonia, Yap, Micronesië

Actief sinds 07 Mei 2010
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 197759

Voorgaande reizen:

27 Maart 2017 - 03 Juli 2017

van Perth naar Peking

10 September 2015 - 07 Oktober 2015

kat en hond

11 November 2014 - 25 November 2014

Let's go west

16 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Anna en de Koning van Siam

29 Augustus 2013 - 01 September 2013

naar texel en verder

29 Mei 2013 - 25 Juni 2013

Van IJs naar Groen, van Groen naar IJs

17 November 2012 - 24 December 2012

hopperdepop

07 Juni 2012 - 30 Juni 2012

sanri

30 Augustus 2011 - 05 December 2011

Voor de leeuwen

05 Mei 2010 - 21 Juni 2010

barkbootenzo

Landen bezocht: