beesjes kijken - Reisverslag uit Liwonde, Malawi van Henk Vinke - WaarBenJij.nu beesjes kijken - Reisverslag uit Liwonde, Malawi van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

beesjes kijken

Door: henkvinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

01 November 2011 | Malawi, Liwonde

Dinsdag 1 November 2011 Liwonde National Park
Vandaag is het 1 november de derde van drie maanden dat ik helemaal weg ben. Eerst maar afwachten of we het eind van de maand halen.
In ieder geval sta ik vandaag weer vroeg op. Met Molly en Jen ga ik de ochtend toer doen. Gisteren hebben we niets gedaan, want het was toch te wam en de beesten zie je dan toch niet of het zijn de zelfde, die zich vandaag ook laten zien. Eerst is er tijd voor een kop koffie. Het is weer een pot, waarbij je de prut naar beneden moet drukken. Opgelost melkpoeder fungeert als koffiemelk. Een velvet aapje komt een kijken. Pieter en Frederik zijn ook klaar en we kunnen gaan. Pieter zit achter het stuur en Frederik zit soms op de uitkijk. Layla past op de toko. We rijden in een speciale safari wagen. Ik heb een hele bank voor mezelf. Al gauw zijn we bij de ingang van het park. Het Liwonde Safari Camp staat net buiten het park, maar wel binnen de omheining. Vandaar, dat de olifanten gisteravond zo dichtbij kwamen. We geven geld en rijden door. Er is ook nog een landcruiser met een familie. Al gauw zien we een groep velvet aapjes met jongen. Ook de mongoosen verschijnen op het toneel. De eerste waterbok bekijkt het eens van een afstand. Het vliegend gedierte wordt gefotografeerd en dan zien we de eerste impala’s. We verstoren hen bij het ontbijt. Weer een waterbok kijkt ons aan. Ook bomen kunnen interessant zijn. Lianen nemen een boom in een wurggreep. Op een open vlakte bij de rivier de Shire zien we allerlei soorten dieren. We zien impala’s, wrattenzwijnen, Guineese kippen. In de verte loopt een witte reiger. Nijlganzen zitten bij het water, een vogel landt bij de rivier. Waar zitten nou die olifanten? Ondertussen belt Leila, dat een groep van 20 man uit Bushman’s Baobab is gezet en nu bij Liwonde Safari Camp heeft aangeklopt. Weer tussen de bomen zien we een kudde waterbokken. Het mannetje neemt het er even van. Hoog in de boom zit een visarend. Een impala kijkt om zich heen en houdt ons in de gaten. Een vogel zit in een boom en een koedoe slaat ons van achter een boom gade. Een paar starlings zitten op de grond naar eten te zoeken. Weer een andere zit in een boom. Wrattenzwijnen met jongen kiezen het hazenpad. Weer een kudde koedoes en een eekhoorntje dat de boom in vlucht. Het houdt niet op, maar waar hangen die kolossen nou uit? De impala’s rennen ook steeds maar weg. Een kuifduif zit veilig in een boom. Als we drie waterbuffels naderen, rennen ze weg. Steeds zien we weer waterbokken. We zien ook een soort raven, die op uitsterven staan, omdat ze maar een keer in de negen jaar een ei leggen. Jongen moeten alles van de ouders leren. Ergens ver weg tussen de bomen zien we een glimp van een paar olifanten. We gaan terug naar de rivier. Daar zien we nu de nijlpaarden. Eén ervan is een albino. Pieter, zegt dat het jaren geleden is dat hij hem gezien heeft. Een zwarte ooievaar houdt ons in de gaten. Een jezusvogel pikt langs de oever. Een eindje verderop is een nijlpaard op het land. Een grote arend merken we te laat op in een boom. Als ik een foto wil maken vliegt hij weg. Ik fotografeer hem dan maar een boom verder. We zien impala’s, wrattenzwijnen en waterbokken. Ook zien we zwarte gemsbokken. Deze komen niet erg veel voor. Een baviaan verschijnt op het toneel en weer koedoes. Na vier uur is de toer over en rijden we terug. Wat ik al dacht, is dat de groep mensen, een groep Nederlanders is. Het is een groep van Sawadee. Ze hadden mot bij het andere kamp. Er was geen water en toen ze erom vroeger, vond de eigenaar ze maar zeurkoppen en fossielen. Dat ze voor fossielen uitgemaakt worden heeft te maken met de leeftijd van de groep. De meesten zijn ruim boven de 60. Nu blijven ze met de truck bij ons een nacht en bevolken de tenten. In Mozambique hebben ze met hamerhaaien gezwommen. Had ik misschien toch naar Tofo moeten gaan. Daar gingen meerdere menen naartoe. Ik dacht allen maar strand en een beetje snorkelen. Misschien zie ik ze nog op de Seychellen, als dat doorgaat. Ik ontbijt dan eindelijk om half elf. Is het meteen de lunch. Een groepje van Sawadee is met de boot mee en vanmiddag gaan nog een paar voor de namiddagtoer. Morgenochtend nog een paar voor de toer en een beetje achterop schema gaan ze dan naar Lake Malawi. Ik houd mijn dagboek en neem nog een keer een koude douche. Om twee brengt Frederik ons naar de boot. Wij gaan nu de boottocht maken. De groep van vanmorgen had olifanten over zien steken, dat zullen niet te zien krijgen. Maar wij hebben weer wat anders. De Mangunda vertrekt vlakbij, waar ik gisteren heb geslapen. Een jongen met een pet legt ons het een en ander uit. Een zwemvest wordt voorgedaan. Dan vertrekken we. Aan de overkant is het park. In het water liggen al de eerste nijlpaarden. De hele tocht zien we overal nijlpaarden in het water. Eentje zwemt met ons mee. Iemand vertelt later, dat ze helemaal niet zwemmen, maar over de bodem rennen en zo nu en dan naar boven komen. Een man zit rustig op een eiland te vissen met al die gevaarlijke beesten om hem heen. Een zwarte ooievaar en witte reiger lopen langs de oever. Een nijlgans vliegt langs. De vissers zitten maar rustig in hun bootjes. Een aalscholver zit in het riet. Dan zien we een krokodil. Kijk, dat hebben de mensen van vanmorgen weer niet gezien. In de verte moet de uitkijktoren van ons kamp te zien zijn. Een witte reiger is op een nijlpaard geland. De bonte ijsvogel is ook op jacht. Dat vogeltje is ook zo snel met het vangen van visjes. Dan de olifanten. We zullen drie kuddes zien. Ze zitten lekker aan het riet te kauwen, als wij komen. Ze vertrekken. Een olifant komt met veel bombarie uit het water. Prachtig wat een gezicht. Weer laat de albino nijlpaard zich zien. Aan de overkant is even later nog een kudde olifanten te zien, maar daar kunnen we niet dichterbij komen. Een visarend vliegt voorbij. In het riet is een brandje gesticht. Een goliathreiger komt voorbij. Een nijlpaard is bang. Als hij hier het water in gaat is de boot te dichtbij. Snel draait hij zich om en springt ergens anders in het water. Hij is weer veilig. We zien weer een krokodil in het water en een bonte ijsvogel erboven. Ook de aanwezigheid van d zilverreiger mogen we niet vergeten. Bij een groepje nijlpaarden liggen ook vijf krokodillen in de zon. De derde kudde olifanten is ook het vermelden waard. Ze staan met hun voeten in het water, maar komen er door ons uit. De tweede kudde laat zich op de terugweg beter zien. De zon begint al aardig te zakken, als we weer bij Liwonde komen. De motor wordt afgezet om van de zakkende zon te genieten. Frederik staat ons al op te wachten. We rijden terug en dineren om 19 uur. De middagtoer van Sawadee heeft wel olifanten gezien. Na het eten laat ik foto’s aan iemand van Sawadee zien. Om een beetje de loef af te steken ook van Etosha. Men heeft weer de kaarsen aangedaan, maar de een na ander gaat weer uit. Om half tien ga ik slapen.