Sunday at the lake - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Henk Vinke - WaarBenJij.nu Sunday at the lake - Reisverslag uit Kigoma, Tanzania van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

Sunday at the lake

Door: henkvinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

13 November 2011 | Tanzania, Kigoma

Zondag 13 november 2011 Kigoma
Vandaag doe ik het rustig aan. Om 7 uur kom ik eruit. Ik pak schone kleren en ontdek, dat het glas uit Mozambique de reis van gisteren niet heeft overleefd. Zijn rustplaats vindt het in een afvalbak met een zakje lichaamsvocht. De was laat ik weer doen. Ik loop weer naar Sun City, om te ontbijten. Het ontbijt is hier soep van kip, rund of geit. Ik neem rund. Het heeft een stukje vlees, een stukje vel en voor de rest is het een soort bouillon. Ik vraag naar en kerk. Ik zie toevallig een pastor. Hij heeft net een Engels talige dient geleid en om half elf begint de dienst van drie uur in het Swahili. Ik zie toeristen naar mijn Guesthouse lopen. Ze zouden mijn tweepersoonskamer over kunnen nemen, maar de kiwi’s nemen een eenpersoonskamer. Ik heb nog even en bezoek eerst de haven. Ik mag even met Suleiman het terrein op. Er mogen geen foto’s gemaakt worden. Als ik hem wat geld geef, mag het stiekem. Ik doe hier niet aan mee en verlaat later de haven met het schip uit Congo en het te verwachten schip uit Zambia. Ik loop eens verder en zie restaurant Sandra. Leuk van avond te gaan eten. Deze weg gaat niet helemaal naar het strand, maar naar Lake Tanganyika hotel. Hier is een mooi gezicht op het meer. Ik vraag aan een jongen om koffie. Volgens hem kost die 2000. Maar er is geen melk. Binnen ga ik maar eens vragen. De koffie kost 1500. Er gaan vier kopjes uit. Dat mag ook wel als de koffie hier vier zo duur is als ergens anders. Jongens komen met een bootje aanvaren proberen mij hun diensten te aanvaarden. Aan de overkant ligt Congo, waar ik niet naartoe ga. Het visum is waarschijnlijk verlopen, ik moet anders weer een visum voor Tanzania halen en het belangrijkste: het is er gevaarlijk. Er zijn komende maand presidentsverkiezingen. Men debatteert dan niet met elkaar, maar schiet op elkaar. Dat is in de hoofdstad Kinshasa al een tijdje aan de gang. In de lobby zie ik voetbal. Turkije verliest van Kroatië. Ik spreek een paar Indiërs uit Bangalore. Alles is hier duur. Internetten kost 2500 voor een half uur i.p.v. 1500 voor een heel uur. Een kamer is USD 85. Ik slaap nu voor 6000, €2,50. Ik ben net vanmorgen naar een kleinere kamer gegaan om 2000 uit te sparen. Hier kan ik weer de was van laten doen. Het klokje tikt door. De lange dienst is al afgelopen. Zo is mijn kerkdienst gereduceerd tot de koffie na de kerk. Ik loop terug naar het Sun City restaurant vlakbij mijn Guesthouse. De internetcafés zijn dicht. Ik loop maar eens naar Mwanga. Eerst ga ik weer wat drinken en lezen. Ik lees, dat Burundi waar ik morgen na toe wil nogal link is. In Mwanga vind ik een internetcafé. Min BuZa is heel afradend over Burundi. Wat moet ik? Weer op de weg terug bel ik Helene in Nairobi. Zij weet nog wel eens wat. Ze heeft net iemand uit Burundi op bezoek. Deze zegt, dat ik Burundi kan bezoeken met de nodige voorzorgsmaatregelingen. Ik haal mijn zwemspullen en loop weer naar het Lake Tanganyika hotel. Ik zwem in het meer. Na aankleden drink ik weer koffie en zie de zon verdwijnen achter de bergen van Kongo. Het terras zit nu redelijk vol met rijke Tanzanianen. De vliegen gaan, de muggen komen. Ik ga ook. Ik ga naar Sandra. Ik eet er een halve kip. De jongen van het Guesthouse is er ook in een mooi pak en een big smile. Ik ga op tijd slapen, want morgen moet ik weer vroeg op.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Kigoma

Voor de leeuwen

Recente Reisverslagen:

05 December 2011

Epiloog

04 December 2011

Back home

03 December 2011

Fisherman

02 December 2011

and GOD saw it was good

01 December 2011

garden of eden
Henk

ontbijtje in ESA hotel, Colonia, Yap, Micronesië

Actief sinds 07 Mei 2010
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 199445

Voorgaande reizen:

27 Maart 2017 - 03 Juli 2017

van Perth naar Peking

10 September 2015 - 07 Oktober 2015

kat en hond

11 November 2014 - 25 November 2014

Let's go west

16 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Anna en de Koning van Siam

29 Augustus 2013 - 01 September 2013

naar texel en verder

29 Mei 2013 - 25 Juni 2013

Van IJs naar Groen, van Groen naar IJs

17 November 2012 - 24 December 2012

hopperdepop

07 Juni 2012 - 30 Juni 2012

sanri

30 Augustus 2011 - 05 December 2011

Voor de leeuwen

05 Mei 2010 - 21 Juni 2010

barkbootenzo

Landen bezocht: