van hot naar herrie - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Henk Vinke - WaarBenJij.nu van hot naar herrie - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

van hot naar herrie

13 September 2011 | Kameroen, Yaoundé

Dinsdag 13 September Hangen in Yaounde

Dit is een dag, die voorkomt omdat ik op het visum moet wachten. Ik kan rustig gaan ontbijten en zie het nieuws in het Frans of Engels in het hotel. Buiten op de heuvel staat het parlementsgebouw.
Ook neem ik de tijd om te internetten. Ik schrijf weer een verslag weg. Ik denk van zondag. Het is een beetje regenachtig. In de kathedraal is een miks bezig en dan is hij open. Ik hoor het een beetje aan. Ik maak een foto, wat eigenlijk niet mag en ik ook nooit normaal doe. De collectebak komt langs en om het weer goed te maken. Edoch ze slaan me over. Het wordt weer droog ik. Ik kan de boulevard oversteken naar het postkantoor. Er hoeft maar heel weinig op, de helft van de C.A.R.. Ik maak de vrouw er nog attent, maar het moet goed zijn. In het centrum rijden oude bussen van Conexxion. Weer leuren voor vervoer naar de brouwerij. Je schijnt ook over de prijs te moeten onderhandelen. Je kunt ook niet altijd weten welke route de taxi neemt. Ik ben er om 13 uur. Ik wordt naar het verkoopkantoor verwezen. De mensen zijn aan het lunchen. Het duurt me te lang. Ik neem een taxi naar Bastos de ambassadewijk. Iedereen zit te wachten en ik krijg hem meteen. Er moet nog wel tot twee keer een reçuutje gemaakt worden. Het blijkt, dat ik 70 i.p.v. 50 heb betaald, omdat het spoed was. Dat heeft die Kouba van gisteren geregeld. Ik loop weg en na de lekkere yoghurt neem ik ergens koffie. Ik loop naar de NL ambassade, maar verdwaal een beetje> Die kaarten van Bradt zijn niet zo duidelijk. De Bradt’s zijn ook maar een noodoplossing. Ik spreek een lokale dame van de ambassade en vertel, dat een goed advies was om met het vliegtuig naar Bangui te gaan. Ik hou een taxi aan en besluit om toch naar de Fébéberg te gaan. Bij het hotel is het uitzicht mooi, maar nog hoger nog meer. Ook zie ik beneden de Amerikaanse ambassade. Dan weer naar de brouwerij, want iedereen werkt tot 18 uur. De vrouw, die ik moet spreken is al weg. Dan terug naar Ekoa Meki voor eerst een kop koffie en de cd. Ik eet in een restaurant wel echt goedkoop. Voor drie euro een bord eten.
Ik ga me douchen en wil om negen uur nog even wat drinken bij, waar ik de eerste avond was. De boel is al naar bed en ik kan er niet meer uit. Ik maak dan maar mijn dagboek en ga om half twaalf slapen

Dit is een saaie dag. Eerst wie ik twee uur in een intrnet cafe. Misschien hebbn jullie toen een verslagje ontvangen. Bij het postkantoor koop ik postzegels; Ik betaal maar 30 cent. Misschien krijgen een aantal mensen geen kaart of strafporto. Zielig, want de koopkracht gaat achteruit. Ik maak de dame er nog op attent, dat we voor Pays Bas zijn. Misschien is haar topofrafische kennis net zo groot, als de mensen die niet Kameroen op de kaart weten te vinden. Uiteindelijk kom ik bij de bierbrouwerij?, want ik wil toch een ander bierglas. Ik ben te vroeg en ga eerst mijn paspoort halen. Het blijkt, dat de jongen van gisteren heeft gezegd dat het met spoed moest. Na de koffie loop ik naar de ambassade van het mooiste land op aarde. Het land van de tevrededen mensen, die nooit zeuren over het weer of een frans toetsenbord; Het land van melk en honing. Het land van Geert en andere mensen, die geen souflakie lusten. Het land van Rood, Wit en Blauw. Ik vertel, dat het advies van hen over de C.A.R; goed was. Met een taxi ga ik naar een heuvel om de stad goed te zien liggen. Naar de bierbrouwerij, maar de vrouw, die over de glazen zou gaan is al weg. Voor het eten koop ik een cd, die ik misschien op mijn cd_speler kqn draaien. Na het eten en douchen wil ik nog geen drinken en mijn notebook meenemen, maar iedereen ligt al op bed. Dan maar aan tafel mijn dagboek bijwerken. Ik durf we niet met een usb_stick hierop te zetten. Op mijn noteboek heb ik gelukkig geen lqst van dqt toestenbord;
Ik ga op tijd slapen.

Henk ,eerst nog evn checken ivm het frqnse toesenbord