Aapjes kijken - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Henk Vinke - WaarBenJij.nu Aapjes kijken - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken

Door: henkvinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

12 September 2011 | Kameroen, Yaoundé


Maandag 12 september2011
Ik kom op de normale tijd uit bed. Ik moet ergens ontbijten, maar eerst kijk ik of de katholieken goedkoper zijn. Dat ik niet zo. Dan staat het volgende op programma; het regelen van het visum van Gabon. Een jongen helpt me op weg. Hij heet Koumba Koumba. Hij sluist me naar het kantoor. Het visum kost ineens 70 duizend. Ik kan het visum al morgen ophalen. Nu moet ik die jongen van me afschudden. Dat lukt, als we terug zijn in Ekoa Meki. Ik ontbijt in een restaurant, waar eerst het brood gehaald moet worden. Ik heb besloten om vandaag maar naar de apen te gaan in het Mefou park. Al gauw is er een taxi, die met me op pad wil. Het is een uurtje rijden. Half uur om uit de stad te komen en een half uur gewoon gas geven. De route in de Bradt klopt bijna helemaal alleen moeten we niet in Ekwa 2 naar links, maar Ekwa 3. Ons rest nog het gravel. Ik moet denken aan Australië, waar ik een slippertje maakte.
Het park is leuk. Het is voor een goed doel. Slachtoffers van stropers worden hier opgevangen. Ik zie eerst de roodkop mangabey en dan een stel chimpazee’s. Eén gooit zand naar mij. IK moet mijn camera beschermen. Een eindje verderop zit een olijf baviaan. Op naar de laaglandgorilla’s. Leuk die beesten. Nog een stel grey-cheeeked mangabey en weer een paar chimpazee’s. Nog een stel gorilla’s maken het tochtje door de regen en het woud af. Ik mis wel de mandrils, maar die waren aan het buurten. Ik koop een dure ansichtkaart en een T-shirt. De chauffeur zit in de auto te slapen. Ik zoek wat verkoeling bij een 33. Het meisje laat zich fotograferen. Dan terug naar de auto, maar de gids is nergens meer te bekennen. Ik geef aan iemand anders de informatie over de apen heul. Terug naar de stad. Het is al weer druk aan het worden. We bezoeken nog het vereningsmonument van het Engelse – Franse deel van Kameroen. Ook met deze taxichauffeur is weer gezeik. Hij wil meer gld vanwege de kilometers. IK leg uit, dat hij bijna drie uur heeft kunnen slapen. 5 keer 2.500 is toch mooi, dacht ik zo. Ik eet vlakbij de missie en als ik weg wil is het al laat. Ik doe het dagboek in de kamer van de mensen.Om half 12 ga ik slapen.

Maandag 12 september.
Ik ga toch maar neuzen bij de katholieken, maar ze zijn te duur.
Ik blijf toch maar bij de protestanten al moeten heel wat gereformeerden hier flink aan de slag. Het zijn hier nog geen Bunschoters met stroatje sjrobben de buutenboel doen en keuper poetsen.
een jongen brengt me naar de ambassade van Gabon. Ik regel het visum en kan het morgen al ophalen het is ook duurder. Terug in Ekoa Meki schuif ik hem van me af en kan dan eindelijk ontbijten. Ik besluit om vandaag al naar het Fezoupark te gaan.
Een taxichauffer heeft een goede prijs. Daar gaan we dan met die banaan. Ik krijg er namelijk een van hen. Ik eet altijd net als de afrikaantjes. Ik open hem bij het puntje en heb zo een handvat. Probeer het maar eens.
Ik moet zo verlengen en ga er even uit. Eerst moeten we Yaounde uit zien te komen. Nog een paar kilometer over gravel en dan zijn we er. De Israelische vlag staat stijf; De Zionisten sponseren deze opvang.
Is de Joodse staat een toevluchtsoord voor Joden, zo is dit park een opvangen van primaten, die uit handen van stropers zijn bevrijd. Voor de rest is er geen vergelijking. Ondertussen heb ik weer een uur ingekocht in deze snikhete tent. heb net 300cfa betaald en nu weer met 500. Is er opeens geen wisselgeld. Heeft de patron zeker de kas geleegd en je zou er ook wisselgeld inlaten. ja wij zijn toch anders als de Afrikaantjes. Doe ik eens zon reis en typ dan ook nog eens op een frans toetsenbord. Waar de w op de plek van de z zit. De z op die van de w. De a en de q zitten ook omgekeerd. Dan in de hitte en herrie op de achtergrond. Zou ik die 30 cent terugkrijgen of hopen ze, dat de blanc het vergeet. Ik hoop het van niet. Het is zo een biertje. Okay ik ben bij de apen (primaten).
Een gids leidt me in 1,5 half uur rond. Eerst zie ik een roodkop mangabey. Het aapje heeft een roodhoofd en niet alleen bij het poepen. Ze zeggen, dat bananen nogal stoppen. Een olijf baviaan zit maar te zitten. Dan een groep chimpansees. Een gooit zonder reden modder naar me. Dat hebben de Israeliers ze nooit geleerd. De gorillas komen op hun plek ook te voorschijn. Ondertussen regent het een paar keer. We zien de grey_cheeked mangabey, die steeds meer op mij gaat lijken en nog een keer gorillas en chimpansees. Een gorilla wil ook wat naar me gooien. Hij is zeker lid van de Primaten Liberation Organisation, die weer in New York aandacht krijgen. Ik zie nog een roodkop mangabey aan de borst. Na het kopen van een tshirt, ansichtkaart en informeren over de Apenheul in Apeldoorn is het tijd voor mijn fruithapje, een 0,65 33. Ze hebben allen van die flessen.
Ik maak de taxichauffeur met apengeluiden wakker. Ach een vos verliest wel wijn blonden haren, maar niet zijn streken. We rijden weer terug naar de weg en de stad. We rijden terug via het Verenigingsmonument van het Frans en Engelssprekende deel van Kameroen.
Bij het afleveren van mij is er toch ineens een ander tarief. Het was voor in de stad. Ik zeg, dat ik hem drie uur heb laten slapen. Het blijft gewoon 19 euro. Niet zeuren. In een hotel drink ik eerst koffie en eet dan een kippenpoot met gefrituurde banaan.
Van een afzakkertje komt het niet , want de deur van het huis gaat op slot.
Om half twaalf doe ik het licht uit en zal wel in slaap zijn gevallen.
Henk

  • 17 September 2011 - 20:00

    Jos:

    ben vanaf morgen een weekje pleitos,
    maar pak daarna je verslagen weer op,
    dus niet teveel schrijven komende week anders moet ik zo veel inhalen.
    Groet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Yaoundé

Voor de leeuwen

Recente Reisverslagen:

05 December 2011

Epiloog

04 December 2011

Back home

03 December 2011

Fisherman

02 December 2011

and GOD saw it was good

01 December 2011

garden of eden
Henk

ontbijtje in ESA hotel, Colonia, Yap, Micronesië

Actief sinds 07 Mei 2010
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 198915

Voorgaande reizen:

27 Maart 2017 - 03 Juli 2017

van Perth naar Peking

10 September 2015 - 07 Oktober 2015

kat en hond

11 November 2014 - 25 November 2014

Let's go west

16 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Anna en de Koning van Siam

29 Augustus 2013 - 01 September 2013

naar texel en verder

29 Mei 2013 - 25 Juni 2013

Van IJs naar Groen, van Groen naar IJs

17 November 2012 - 24 December 2012

hopperdepop

07 Juni 2012 - 30 Juni 2012

sanri

30 Augustus 2011 - 05 December 2011

Voor de leeuwen

05 Mei 2010 - 21 Juni 2010

barkbootenzo

Landen bezocht: