Down to the river - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Henk Vinke - WaarBenJij.nu Down to the river - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

Down to the river

Door: Henk Vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

21 December 2012 | Australië, Brisbane

Vrijdag 21 december 2012 Rondje door Brisbane
Na de gebruikelijke rituelen ga ik internetten en wens mensen het allerbeste toe voor het geval de wereld vandaag vergaat. Door al dat gekeutel op dat ding wordt het later. Ik loop naar het centrum en ga eerst op zoek naar kaarten. Bij de winkel, waar ik ze het eerst kocht, zijn ze duurder dan de winkel van afgelopen zondag. Waar is die winkel van afgelopen zondag nu? Zoeken en maar zoeken. Ik kom bij een winkel uit, waar ze nog goedkoper zijn. Bij een cola schrijf ik ze en post de heleboel. Het lijkt wel of niemand vandaag werkt. De terrassen zitten vol en Foodcourts hebben geen stoel vrij. Het is ook schafttijd. Ik begin aan de route. Eigenlijk was ik al begonnen, bij het Centraal Station, door het Anzac Plein met de Herinneringsschrijn. Naar het Postkantoor. Op het plein ervoor heb ik de kaarten geschreven. Als eerst bezoek ik de St. Stephen’s Kathedraal. Het duurt wel lang voor een paar gemeentewerkers wegrijden. Eerst een peuk roken en dan een flesje in de auto leeg drinken. Gelukkig betaal ik hier geen ozb. De kerk is vanbinnen erg modern. Maria is de patroonheilige. Het altaar onder het orgel is bescheiden. Een man bespeelt het instrument. Ik loop langs het Market Street Cafe. Volgens de LP zou ik hier moeten stoppen om bij te vullen. Via de Eagle Street Pier kom ik bij de rivier. De lucht is betrokken en het begint zachtjes te regenen. Ook hier zitten weer alle eetgelegenheden vol. In Australië wonen veel Grieken, die maken geen geld over naar Helas Platzak. Wij maar dokken. In een haventje ligt een boot uit Canada en één heeft de Nederlandse vlag. Ik wandel door de botanische tuin met zijn vele bomen en bloemen en eenden, waterhoentjes, meerkoeten, ibissen en leguanen. Ik heb de camera weer in plastic gedaan en nu houdt hij het vol. Op vlonders over de mangrove loop ik naar de Goodwillbrug. Het is een voetgangers- en fietsersbrug. Hij doorkruist onder de dwarse auto brug van de Pacific highway. Dan slenteren door South Bank Parklands. Het Maritiem museum laat ik liggen. Ik zie die schepen ook zo wel. De City Cat vaart heen en weer. Je kunt hiermee de rivier afvaren. Het is zachtjesaan harder gaan regenen. Zo is de overkapping de ene keer tegen de zon en de andere keer tegen de regen. Bij de kunstmatige strandjes vermaken kinderen zich en iemand heeft een zandsculptuur gemaakt. Aan het eind is het Rad van Brisbane. Het is er erg rustig. Ik ga weer naar de andere kant van de rivier over de Victoriabrug. De LP tart me, want ik moet nog een stukje om via Treasury Hotel. Het is een drukte op straat. Een kerk is nu pannenkoekenrestaurant. Mannen spelen jazz muziek ik koop een bord voor in de tuin. Ze hebben helaas geen krokodil. Ik neem de kangoeroe. Als ik de rivier verlaten heb, is het weer droog geworden. In de backpacker ga ik eerst maar eens lunchen. Het is al half zeven. Een uurtje laten zakken en dan weer een maaltijdje opwarmen. In de bar houd ik mijn dagboek bij. Ondertussen serveert een topless dame shots. Het is irish coffee. Een jongen vraagt of ik een foto van het dienblad door wil mailen. Dan moet ik eerst wel internet hebben, dat doet het al een hele tijd niet. Om half een ga ik slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

hopperdepop

Ik hoop vanuit Australië naburige staten te bezoeken

Recente Reisverslagen:

22 December 2012

Back home

21 December 2012

Down to the river

20 December 2012

Doctor, doctor ,what's wrong with me

19 December 2012

to the crossroad

18 December 2012

roundtheclock
Henk

ontbijtje in ESA hotel, Colonia, Yap, Micronesië

Actief sinds 07 Mei 2010
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 197378

Voorgaande reizen:

27 Maart 2017 - 03 Juli 2017

van Perth naar Peking

10 September 2015 - 07 Oktober 2015

kat en hond

11 November 2014 - 25 November 2014

Let's go west

16 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Anna en de Koning van Siam

29 Augustus 2013 - 01 September 2013

naar texel en verder

29 Mei 2013 - 25 Juni 2013

Van IJs naar Groen, van Groen naar IJs

17 November 2012 - 24 December 2012

hopperdepop

07 Juni 2012 - 30 Juni 2012

sanri

30 Augustus 2011 - 05 December 2011

Voor de leeuwen

05 Mei 2010 - 21 Juni 2010

barkbootenzo

Landen bezocht: