jaws - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Henk Vinke - WaarBenJij.nu jaws - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

jaws

Door: Henk Vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

01 April 2017 | Australië, Exmouth

Zaterdag 1 april 2017 Walvishaaien

Ging ik in 2014 naar Churchill voor de ijsbeer. Nu ben ik in deze tijd van het jaar naar Exmouth gekomen voor de walvishaai. Tour geboekt gisteren. Een ontbijt in de resort. Oei dat doet zeer, brood met beleg koffie en pap voor 15 dollar. Met gebakken ei erbij verschrikkelijk duur. Dat wordt vanmiddag weer naar de winkel.
Ik zit al heel vroeg aan hat ontbijt, want om half acht moet ik bij het bedrijf van de tour zijn. Het is naast het hotel. Ik mag koffie pakken, maar dat is op. Dan wordt het thee. Als ik deze net ingeschonken heb, komt het busje mij en twee dames halen. Er zitten al zeven mensen in de bus. Op en Duits stel na allemaal Aussies. We rijden eerst naar de andere kant van het schiereiland. Daar stappen we in een bootje, dat ons naar het eigenlijke schip brengt. Gerrit, de schipper, legt ons het reddingsvest uit. Na zijn praatje komt een zeekoe langs. De grazer komt even naar boven om lucht te ademen. Pakken worden uitgedeeld. Welke zwemvliezen en snorkel passen je dan nog even een koffie. Eerst snorkelen we bij het rif van half tien tot kwart over tien. Dan sjezen we vooruit. Het rif uit. Hier moet de grootste vis ter wereld rond zwemmen. Tien voor elf het water in. Daar zwemt een kleine walvishaai van schat ik vier meter. Iedereen zwem achter hem aan. Als een echte Christendemocraat zoekt ik het midden van de cirkel, die de vis zwemt. Na een kwartier laten we hem gaan. Prachtig om dit mee te maken. Soms gaat zijn mond open om het eten naar binnen te laten stromen. De zeeslang zorgt voor onderbreking. Hij wordt van alle kanten in het water gefilmd. Rond twaalf uur is de tweede walvishaai, maar deze is te snel. We moeten hem al snel laten gaan. Een paar tijgerhaaien zie ik ook. Na tien minuten komt nummer drie. Iedere keer moeten we startklaar zitten om snel het water in te gaan. Bij deze derde vis moet iemand me helpen om bij te blijven. Dat flipperen ben ik niet zo gewend. Van 12.17 tot 12.23. Weer het water uit en na tien minuten voor de laatste vis. Het is dan al zo rond 12.40 uur. Gedurende 8 minuten genieten we nog van een haai. Dolfijnen houden ons van de lunch af. In de verte springen ze het water uit. Een andere boot heeft bij ons gevoegd. Dit was de attractie in Shark Bay geweest. Pak ik toch maar mooi mee. Na enen zitten we dan aan de lunch. Eerst mogen de dames, dan de heren en dan de crew. Lekkere salade, brood, beleg, aardappelen en stukjes kip. Ik kan nog een tweede keer om me vol te proppen. Het gaat weer wat beter met. Dat duikpak zat vanmorgen strak. Ik had expres een compleet pak aan gedaan tegen het verbranden. We varen weer het rif op en snorkelen daar van 14.25 tot 14.50. Ik kan dan voor de laatste keer mijn pak uittrekken. Wat zag ik beneden ? Vis en koraal. Ik weet wat ik allemaal voor vis heb gezien. Ik ken alleen maar scholletjes en die heb je hier niet. Wel ons verteld om voor de jellyvis (kwab). Ik film ook soms. Ik begin de camera eindelijk onder de knie te krijgen. Eén van de vrijwilligers is ook weer afkomstig uit dat fantastische land tussen de Dode -en de Middellandse Zee. Naar de wal en met de bus terug naar Exmouth. Voldaan zet ik eerst de foto’s om . Wat zijn ze mooi geworden. Alleen jammer, dat ik niet bij de walvishaaien gefilmd heb. Bij dit bedrijf had ik ook geboekt, omdat men gratis de foto’s en film van de fotograaf kan komen halen. Om zeven uur doe ik boodschappen. Eerst spullen voor het ontbijt en drank voor tussendoor. De koeskoes gaat nu naar binnen en na de koffie en twee biertjes ga ik naar de kamer. Alles is al op slot gegaan en de licht gaat ook om half twaalf uit. Dan moet je ook wel. Na douchen ga ik fris slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

ontbijtje in ESA hotel, Colonia, Yap, Micronesië

Actief sinds 07 Mei 2010
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 197504

Voorgaande reizen:

27 Maart 2017 - 03 Juli 2017

van Perth naar Peking

10 September 2015 - 07 Oktober 2015

kat en hond

11 November 2014 - 25 November 2014

Let's go west

16 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Anna en de Koning van Siam

29 Augustus 2013 - 01 September 2013

naar texel en verder

29 Mei 2013 - 25 Juni 2013

Van IJs naar Groen, van Groen naar IJs

17 November 2012 - 24 December 2012

hopperdepop

07 Juni 2012 - 30 Juni 2012

sanri

30 Augustus 2011 - 05 December 2011

Voor de leeuwen

05 Mei 2010 - 21 Juni 2010

barkbootenzo

Landen bezocht: