een klomp met een zeiltje - Reisverslag uit Weno Town, Micronesië van Henk Vinke - WaarBenJij.nu een klomp met een zeiltje - Reisverslag uit Weno Town, Micronesië van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

een klomp met een zeiltje

Door: henkvinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

17 Juni 2012 | Micronesië, Weno Town

Zondag 17 juni 2012 Boottocht en terug naar Falalop
Om 8 uur kom ik van mijn inklap bed. Ik ontbijt en hoor in de kerk vlakbij nog net de laatste liederen. Als ik er na het eten naartoe loop, is de dienst afgelopen. Ik ruim in het ziekenhuis mijn spullen op. Ik hang bij de helling nog even rond. Rond elven, bij de eetplek vraag ik aan Max, wanneer we vertrekken. Dat is over ruim een half uur. Ik heb tijd om naar het andere eind van het eiland te lopen. Er wordt gekookt. Kinderen spelen. Een vrouw weeft en als je niks te doen hebt, dan lig je gewoon in je hangmat. Na ruim een kilometer ben ik aan het eind van het ziekenhuis. Krabben lopen rond. Op het strand gaat het eiland nog een stuk verder naar een volgend eiland, want het is eb. Ik loop terug. Weer langs de solarinstallatie, die door de EU is betaald. Vijf miljoen heeft dat grapje gekost. Ik word nog vriendelijk bedankt. Een vrouw verzamelt kokosnoot sap, een jongen drinkt wat en een meisje zit op de schommel. Ik ben op tijd terug, maar het duurt nog tot half een voordat we echt vertrekken. De bagage is met de spullen al naar Falalop. Met de Amerikanen maak ik eerst een tour. We stoppen op een klein eilandje zonder bomen. Het tweede eiland heeft bomen met opgevlogen zwarte sterntjes. In de bosjes vindt een jongen een kokosnootkrab. Hij zet hem weer terug in zijn hol. Bij het volgende eiland vinden we nesten van vogels, waar ik de naam niet van weet. Ik zal Wil Remmelzwaal raadplegen. De meesten vliegen weg als we te dichtbij komen en we zien dan soms kleine kuikentjes. Ook moeten we uitkijken we losliggende eieren. Bij de boot gaan we snorkelen. Ik zie wat visjes en anderen haaien. We varen een stuk verder en gaan weer te water. Weer hetzelfde liedje. Nog begeeft ook mijn camera het. Dat gebeurt net in de laatste 20 minuten. We waren nog wat rond en gaan terug naar Fatharai. De Amerikanen van mijn boot stappen over in de andere. Ik zit met Max tussen tien nieuwe passagiers. Om vier vertrekken we dan en na anderhalf uur en een regenbui komen we aan. Voor het eten is een dans show bij het mannenhuis. Na het eten komt Max terug van Mogmog. Na nog een aantal Budlights ga ik om half slapen.