zo in mijn sas - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu zo in mijn sas - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

zo in mijn sas

Door: Henk Vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

25 Juni 2013 | Nederland, Amersfoort

Dinsdag 25 juni 2013 Kopenhagen bekijken en naar Amersfoort
Ik was vandaag wat eerder wakker. Een paar Engelsen kwamen laat terug en mijn spullen, die op grond lagen wat verspreid. Als ze weg zijn zoek ik mijn spullen bij elkaar. Ik vind ook nog wat muntgeld, dat gisteren uit mijn zak rolde. Om 7 uur kom ik er dan uit. Ik heb een handdoek met een klein bakje met shampoo meegenomen en ook de tandenborstel en tandpasta ontbreekt niet. Op de kamer pak ik de spullen bij elkaar en laat de Engelsen slapen net als de nette meisjes. Toch de volgende keer maar eens een Engelsensvrije hostel nemen. Beneden sla ik het kleine rugzakje op en ontbijt uitgebreid. Cornflakes, brood, koffie, jus en ga maar door. Ik prop me helemaal vol. Zonder drie koffie ga ik niet weg. Eerst mijn cafeïne op peil brengen. Ik heb een plattegrond op de vingers getikt, gratis dus. Oom Henk gaat op stap. Eerst door het centrum naar de Rosenborgslot. Veel mensen zitten op de fiets. Je kunt zien, dat de Nederlanders en Scandinaviërs genetische banden hebben. Ik passeer de Deense bank . De Denen hebben nog de kroon. Ik moet nu steeds omrekenen naar de Euro. Ik loop naar het noorden naar de bewuste Rosenborgslot. Het is militair gebied en ik wordt meteen tegengehouden. Buiten het hek moet ik een foto maken. Ik kom zo in een park, waar kinderen les van de juf krijg of mensen de hond uitlaten. Bij een poppentheater spreekt men de dingen door. Ik kom in de Sint Paulstraat bezoek ik de kerk. Het is de enige kerk. Ik ga ook niet normaal op dinsdag naar de kerk. In hetzelfde straatje staan kleine huisjes. Misschien waren het wel vroeger armenhuisjes. Vroeger was iedereen nog aan een kerk en dan kwam dat goed uit. De huisjes zijn klein. Men heeft ook niet veel nodig. Vroeger had je een grote computer nodig en nu heeft men genoeg aan een tablet. Bij het fort loop ik een beetje om. Er is een monument van de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog. Ondertussen schijnt het zonnetje en is het fort mooi groen. Ik loop op de wal en ontdek, dat ik beter terug kan lopen voor de meermin. Weer een stukje terug en op naar de kuddes chinezen. De eersten ontfermen zich over een standbeeld van Churchill. Een verderop is een fontein, waar ik me laat fotograferen. Ik kies een chinees uit, die toch al een camera in de hand heeft. Dat geeft hoop. Koning Frederik is vereeuwigd in steen en zo kun je uitrekenen, dat Margarita al 40 jaar op de troon zit. Waar is nu het standbeeld van de meermin. Na vragen weet ik, waar ik heen moet. Ik zie al gauw een paar bussen. Steeds komt weer weer een bus aan, die 40 Chinezen uitspuugt. Daar zit dan de meermin in meerminkledij. Chinees links en rechts en soms gewoon ernaast. Ik kan haar Chineesvrij fotograferen, maar dan moet je wel inzoomen. Een Texaan zet me op de foto. Het is al ruim over tien en om half moet ik de metro naar het vliegveld nemen. Terug maar weer. De tourbussen komen af en aan. Bij de fontein zetten een paar zuidoost Aziaten elkaar op de foto. Ik loop nog even naar de kerk van vanmorgen om hem te fotograferen. Over het plein bij de Amalienborg naar het kanaal met zijn handelshuizen. Dan moet ik echt doorlopen. Op de hostel haal ik de rugzak en loop net als gisteren om het park Tivoli heen. Je moet er namelijk betalen. Ik koop een kaartje voor de metro en moet nu ineens pinnen. De jonge dame zegt ook nog, dat de metro over een minuut vertrekt. Ik haal hem nog. Zo haal ik weer mijn vliegtuig. Er is nog tijd om een souvenirtje en een NG te kopen. Om 12.35 stijgen we op. Er is een goed gezicht op de brug naar Zweden. Vlak voor Denemarken wordt hij aan het zicht onttrokken, want daar is het een tunnel. Door de bewolking, zie ik op een gegeven moment helemaal niets meer. Bij de Nederlandse kust is weer enig zicht op de Waddeneilanden. Ook zie ik Delfzijl, waar ik in 2009 Delfsail bezocht. Na de hoofdstad van Groningen wordt de bewolking weer meer. Bij de groene vlakten van Flevoland zie ik de grazige wijden. Bij Urk buigt het toestel af. De dijk van Enkhuizen naar Lelystad. Ik kan net niet naar de Meijerij in Almere zwaaien. Marken doemt op en dan dalen we richting Bijlmer. Gelukkig zit ik rechts en zie niet het stadion van 020. Om half twee land ik op vaderlandse bodem. Op de trein wachtend vertrekt een Fyra. Ik blijk in een boemel naar Amsterdam te zitten. Sinds de komst van de Hanze lijn ben ik het spoor met de treinen naar Amersfoort bijster. Om half drie neem ik de stoptrein naar Amersfoort en stap over in Amsterdam. Om half vier zie ik boerderij “De Hoogerhorst”. Jan heeft een half uurtje langer op me moeten wachten. Hij brengt me naar Hoevelaken en kan met mijn eigen auto terug naar Amersfoort. Einde van een mooie reis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

ontbijtje in ESA hotel, Colonia, Yap, Micronesië

Actief sinds 07 Mei 2010
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 197987

Voorgaande reizen:

27 Maart 2017 - 03 Juli 2017

van Perth naar Peking

10 September 2015 - 07 Oktober 2015

kat en hond

11 November 2014 - 25 November 2014

Let's go west

16 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Anna en de Koning van Siam

29 Augustus 2013 - 01 September 2013

naar texel en verder

29 Mei 2013 - 25 Juni 2013

Van IJs naar Groen, van Groen naar IJs

17 November 2012 - 24 December 2012

hopperdepop

07 Juni 2012 - 30 Juni 2012

sanri

30 Augustus 2011 - 05 December 2011

Voor de leeuwen

05 Mei 2010 - 21 Juni 2010

barkbootenzo

Landen bezocht: