you cann't always get what you want - Reisverslag uit Rodebay, Groenland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu you cann't always get what you want - Reisverslag uit Rodebay, Groenland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

you cann't always get what you want

Door: henk vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

17 Juni 2013 | Groenland, Rodebay

Maandag 17 juni 2013 poging naar Eqigletser door naar Kangerdluarssuk
Ik sta vandaag vroeg op, kwart over acht. Om tien over negen, nog voor het ontbijt varen we weg. We verlaten Oqaatsuk. Het zonnetje schijnt nog steeds. De fok wordt zelfs uitgehangen, maar we maken maar 3 knopen. Voor de ingang van de baai bij Aliuttoq valt de wind weg en gaat de motor aan. De monden gaan open, want we ontbijten. Drieteenmeeuwen en stormvogels maken ons gezelschap. We schuiven zo langzaam naar het noorden. Als we de baai inkomen komen we steeds meer ijs tegen. Bij Disko-eiland ligt dichte mist. Het is wel koud, als het waait. Jan K en Eef maken de bijboot helemaal schoon. Jan komt er dan achter, dat de pomp niet meer zo goed is. Eef komt met een doos lijmtubes en een insteek map schuurpapier tevoorschijn. Zo lost timmerman Jan ook dit probleem weer. De lunch is op een rustig plekje in het ijs met de motor uit. Jan L zat vanmorgen in de mast en na een tijdje mag ik. Ik heb als opdracht om, uit te kijken naar een doorgang. Eef vindt hoger toch beter en gaat zelf tot in de nok van de mast. Zo komen we tot Ataa. Het ziet er qua wind er goed, maar Eef gaat voor de zekerheid nog een keer de mast in. Het blijkt helemaal vol te liggen. We kunnen er niet door. Een andere boot ligt er wel. We varen de baai Kangerdluarssuk binnen. Daar nemen we een zijtak. Een uurtje later komt toch ook de Franse Louise. We eten wat later en lekker. Daarna nog wat napraten. Om half een gaan we slapen.