naar de rokende baai - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu naar de rokende baai - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

naar de rokende baai

Door: Henk Vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

29 Mei 2013 | IJsland, Reykjavik

Woensdag 29 mei 2013 naar Reykjavik
Ik sta vroeg op. De zon schijnt ook al. Gelukkig heb ik gisteren al ingepakt. Het was nog een drukke avond. Auto reserveren en een aantal hostels boeken. Een paar zijn vol. Ik stuur dan maar rechtstreeks een mail naar hen. Eén heeft al teruggemaild en daar is wel plaats. Het zijn allemaal zulke moeilijke namen, die ik nog wel een keer zal vermelden. Ook heb ik nog naar Knevel en van de Brink gekeken, waar een Islamitische baardaap zijn beperkte vermogen mocht etaleren.
Ik loop om 6.40 naar het busstation. Buurman Hassan van nummer 46 zwaait me uit. Er komt een bus aan en zo ben ik vroeg op het station voor de trein van 7.10. Ik had een trein eerder gewild, maar dat lukte niet. Ik heb heel ruim gemeten en ben dan ook flink op tijd op Schiphol. Ik check automatisch in. Bij de balie geef ik mijn bagage af. Ik had een label voor mijn rugzak moeten krijgen, maar die heb ik niet. De dame zegt, dat ik 0 bagage heb ingecheckt. Ik weet zeker, dat het één was. Het komt goed. Zij print er één. Nu heb ik een raamplaats en in Stockholm ga ik verder met Iselandair. Daar heb ik geen raamplaats. Tijd voor een stoelgang na eerst de anale roos van de vorige zitter verwijderd te hebben. In de slurf weer lang wachten in de rij. Ik weet niet waarom alle maatschappijen niet er en goede oplossing. We moeten wachten in de regen en een heel stuk naar de Valkenburgbaan rijden. We vertrekken pas om 11.15. Er moet aan boord betaald worden voor alles behalve koffie en thee. Het is bewolkt van Nederland tot Zweden We zien wat meren. Dan komt de landingsbaan in beeld. Altijd een prettig gevoeglijke stap over en koop een Zweedse NG. Ook koop ik nog ergens ansichtkaarten. De Island Air vertrekt op tijd. Ik zie Bergen en bergen, maar dan is het weer bewolkt, Aan het eind zie ik tussen de wolken wat besneeuwde bergtoppen, als we bij IJsland aankomen. Mijn buurman is voor zaken naar Zweden geweest.
Ik heb het raamplaatsje van iemand anders gekregen. Alles moet je weer betalen aan boord. Dat wordt dus weer koffie. Pas voor de landing zie ik het kale landschap. Om half vier landen we a op Keflavik. De klok loopt hier twee uur achter. De bagage is er snel. Pinnen en een kaartje voor de bus kopen. Deze brengt me naar de stad. We wegen zijn goed en na 40 minuten ben ik in de stad, waar een ander busje me naar de herberg brengt. Ik breng de spullen naar de kamer en ga de stad in. Eerst de grote Hallkrimskirkja met zijn grote orgel Van bovenaf is een vergezicht over de stad. Er lopen meer toeristen. Dichtbij is het vliegveld voor volgende week. Er voor het beeld van Leiff Eriksson, de eerste Viking, die voor Columbus al Amerika ontdekte. Ik koop nog ergens kaarten en postzegels en loop naar de Tjörnin. Hier staat de Frikirkjan dan loop ik maar terug naar het restaurantje. Hier is helaas de vis op. Ik eet soep en drink koffie en dan weer lopen. Eerst naar het standbeeld Ingolfur Arnarson. Hij was een heldhaftige Viking. Er is in de 29 jaar veel gebeurd. Nu staat aan de overkant van de weg het grote theater Harpa. Waar halen al die IJslanders toch het geld vandaan. Gerard van Vliet mag het weten. Veel glas aan de buitenkant. Binnen een restaurant met een orkestje en ook nog mensen, die naar het theater gaan. Bij het postkantoor gooi ik de ansichtkaarten in de brievenbus. De kleine domkerk is dicht, dan loop ik maar naar de grote een eindje verderop, maar deze is ook gesloten. Ik loop nog langs de Tjörnin, waar de tulpen en narcissen in bloei staan. Het kleine standbeeld van beer met Berlijn eronder kan ik niet vinden. In het hostel drink ik een biertje en zet de foto’s over. Om twaalf uur ga ik slapen.

  • 01 Juni 2013 - 20:38

    Jasper Jan:

    Henk ik wens je een hele goede reis zaterdag 8 -6 spakenburg staat dan in de finale
    gr jasper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

ontbijtje in ESA hotel, Colonia, Yap, Micronesië

Actief sinds 07 Mei 2010
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 198719

Voorgaande reizen:

27 Maart 2017 - 03 Juli 2017

van Perth naar Peking

10 September 2015 - 07 Oktober 2015

kat en hond

11 November 2014 - 25 November 2014

Let's go west

16 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Anna en de Koning van Siam

29 Augustus 2013 - 01 September 2013

naar texel en verder

29 Mei 2013 - 25 Juni 2013

Van IJs naar Groen, van Groen naar IJs

17 November 2012 - 24 December 2012

hopperdepop

07 Juni 2012 - 30 Juni 2012

sanri

30 Augustus 2011 - 05 December 2011

Voor de leeuwen

05 Mei 2010 - 21 Juni 2010

barkbootenzo

Landen bezocht: