as tears go by - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Henk Vinke - WaarBenJij.nu as tears go by - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

as tears go by

Door: henk vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

24 Juni 2013 | Denemarken, Kopenhagen

Maandag 24 juni 2013 naar Kopenhagen
Omdat Ria en ik naar Europa vliegen, mogen we vroeg uit bed. Ik heb gisteravond al ingepakt. Snel aankleden en thee drinken. Ook kan ik nog yoghurt met flakes eten. Dan brengen Eef en Jan ons naar de wal. Gerben blijft op de boot en Jan L bewaakt onze bagage. Met de taxi naar het vliegveld. Jan L gaat mee. We checken in en wachten tot de rode duivel komt. Er zijn geen plaatsen aan gewezen, ze zijn allemaal vrij. Als we in kunnen stappen ren ik naar voren en ben de eerste, die naar het toestel kan lopen. Ik heb een plaatsje bij het raam. Deze toestellen hebben de wielen aan de vleugel hangen. Tot na het opstijgen is het behelpen met het uitzicht. Het schiet me te binnen, dat ik vergeten ben afscheid te nemen van Jan L. niet netjes, ik stuur hem een sms. We vertrekken om 8 uur, dat is 10 minuten te vroeg. Van Aasiaat zien we niet veel. Net voor downtown buigt het toestel naar het oosten. We vliegen over fjorden en nog bevroren meren. Om vijf over half negen landen we op Kangerlussuaq, vroeger bekend onder Söndre Strömfjord. Ook nu bel ik weer mijn ouders. De Amerikaanse basis is nog open. Dit vliegveld is de spil in het vliegverkeer van Groenland. Hiervandaan vertrekt elke dag een toestel naar Kopenhagen. Ook vandaag en daar moeten we op wachten. Ik koop nog de cd van Nanook. Er is genoeg tijd om de hoppers te zien komen en gaan. Wij zijn uit het noorden gekomen en nu komen ze uit het zuiden en oosten. Tegen half tien land het toestel uit Kopenhagen. Hij moet net zo laat uit die stad zijn vertrokken. Het zonnetje schijnt weer volop. Alleen waait er een fris windje. Ria en ik drinken koffie. Zij is met haar foto’s bezig. De vertrekhal loopt vol. Op een gegeven moment staan drie toestellen voor de binnenlandse vluchten om de grote Boeing. Ik doe rustig aan, als we in door de controle kunnen. Er is dan niet zoveel tijd meer om inkopen te doen. De whisky is net zo duur als bij ons. Ik loop naar het toestel. En zoek mijn mooie raamplaatsje. Ik zit achterin en kan daar mooi instappen. Ik zit niet bij Ria. Zij had eerst een plaats in het gangpad en nu bijna bij het raam ergens anders. Om 11.47 geeft het toestel gas. Ik zit rechts en heb niet veel lat van de zon. Nog voor de ijskap is het bewolkt. Al gauw is dit weer weg. Ik zie zo de grootste ijskap ter wereld, die 80% van Groenland bedekt. De passagiers worden goed bediend. Alleen is er geen bestek te schoren. Biertje vooraf en alvast de beker voor de koffie bij het eten. Ook is er nog en sapje na het eten. De luchtbediening is bijna helemaal Deens. Na een tijdje krijgen we toch bewolking, die net voor de kust weer verdwijnt. Daar zijn weer hoge bergketens, waar gletsjers zich een weg banen. Na Groenland duurt het een half uur voor we boven IJsland zitten. Eerst vliegen we boven Westfjord. Ten westen van Akureyri komt hij weer boven het land en verlaat IJsland bij de Vatnajökull. Nog een klein stukje en we zien het eerste stukje Noorwegen en dan Jutland. Het vliegtuig landt om even na vieren op Kopenhagen. Het is hier vier uur later, dus een na achten. Als ik mijn bagage heb check ik in bij SAS voor de vlucht van morgen. Zo ben ik mooi van de grote rugzak af. Het was een idee van Gerben. Ria wil dat ook doen, maar ze heeft bij Norwegian geboekt. We nemen afscheid en ik rij met de metro naar de stad. Daar loop ik om Tivoli heen naar de jeugdherberg. Even in een winkel op een kaart kijken en ik blijk er dichtbij te zitten. Ik check in en op de kamer praat ik een met een meisje uit Thailand. Na het eten zet ik de foto’s over en praat met enkele Chinese Maleiers. Ik raad hen aan om naar Israël te gaan, maar ik weet ook dat ze dat niet mogen. Het islamitische Maleisië laat dat niet toe. Ze weten wel de manier om er te komen. Om twee ga ik slapen.

  • 30 Juni 2013 - 13:29

    Jasper:

    Henk een goede reis . Nog bedankt voor je kaart
    Gr jasper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

ontbijtje in ESA hotel, Colonia, Yap, Micronesië

Actief sinds 07 Mei 2010
Verslag gelezen: 3691
Totaal aantal bezoekers 197658

Voorgaande reizen:

27 Maart 2017 - 03 Juli 2017

van Perth naar Peking

10 September 2015 - 07 Oktober 2015

kat en hond

11 November 2014 - 25 November 2014

Let's go west

16 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Anna en de Koning van Siam

29 Augustus 2013 - 01 September 2013

naar texel en verder

29 Mei 2013 - 25 Juni 2013

Van IJs naar Groen, van Groen naar IJs

17 November 2012 - 24 December 2012

hopperdepop

07 Juni 2012 - 30 Juni 2012

sanri

30 Augustus 2011 - 05 December 2011

Voor de leeuwen

05 Mei 2010 - 21 Juni 2010

barkbootenzo

Landen bezocht: