fishes - Reisverslag uit Qeqertarsuaq, Groenland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu fishes - Reisverslag uit Qeqertarsuaq, Groenland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

fishes

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

09 Juni 2013 | Groenland, Qeqertarsuaq

Zondag 9 juni naar Qeqertarsuaq op Disko-Eiland
Op half tien zitten we nog lekker aan het ontbijt. Het is vandaag zondag en de traditie van elke dag ontbijt om half tien si in de hele reis. Min of meer mag geen wekker gezet worden. Ook nu schijnt het zonnetje nog, want de zon gaat niet onder. Meestal vertrekken we rond half elf. Nu gaat het in de richting van Disko-Eiland. Het is een tochtje tot vijf uur. We zien majestueuze ijsbergen. We varen zelfs een rondje om drie stuks bij elkaar. Stukken vallen eraf. Ik kan nog net het stuk ijs fotograferen voordat het in het water valt. Eef legt de sextant uit. Met en spiegeltje breng je de zon naar de horizon. Je meet een hoek. Als we dat op de hoogste stand van de zon doen, 13.33 uur. Kunnen we met een dik tabellenboek uitrekenen. Zelfs de hoogte van een ijsberg wordt zo gemeten. Op de wal in Godhavn vernemen we, dat de logge zich massaal op het strand stort. Daar lopen we op af. Ik zie ze ook al bij mensen hangen te drogen. Het strand ligt vol met de dode vissen. Als ze gepaaid hebben, gaan ze massaal dood. De duizend inwoners zitten bijna allemaal thuis. Het is nooit massaal op straat. Het is hier ook geen tropen. De hele bak van een vorkheftruck wordt volgeladen. Jan helpt ook een paar netjes. In de verte is het onderzoekstation van de Denen. De jeugdherberg is gesloten. Ook de rest is niet geopend. We lopen even met Eef mee naar een kennis van haar met honden. Ze kan een aardig woordje Deens. Ik vind, dat we er zo maar een beetje bij staan en na een tijdje ga ik de stad verkennen. Eerst de kerk met de drie miniatuur kruisje drie dimensionaal. Na het kleinste rondje neem ik nog foto’s van het turf huis, het museum, de haven en de olietanks. Ik word door Jan Kroes opgehaald. Ondertussen heeft de andere Jan nog vis gevangen. Deze wordt door Eef gefileerd en om acht uur eten we. Daarna is het foto’s overzetten dagboek bijhouden en stopen als iedereen gaat slapen. Wat in de hut wordt geslapen en dan moet Henk ook verkassen. Ik maak nog wel de laatste zinnen af in de keuken.