back to 1986 - Reisverslag uit Nevşehir, Turkije van Henk Vinke - WaarBenJij.nu back to 1986 - Reisverslag uit Nevşehir, Turkije van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

back to 1986

Door: henk vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

13 November 2014 | Turkije, Nevşehir

Donderdag 13 november 2014 naar Göröme
Om 8 uur is het ontbijt en ga om die tijd eten, want ik wil nog naar de vesting een eindje verderop. De nodige broodjes en een ei gaan naar binnen. Voor mijn tweede thee loop ik even naar achter het aanrecht. De bediening is weg, dus doe ik het zelf maar. Als hij terug komt, vindt hij het grappig dat ik zelf thee heb gepakt. Tijd om er nog even op uit te gaan. Ik loop eerst weer in de richting van het Anatolisch Museum en dan weer naar de citadel. Eén voor één gaan de winkeltjes open. De andere vesting is niet ver lopen. Ik had het gisteren ook kunnen doen. Het blijkt altijd gesloten te zijn. De muur van de citadel blijkt wel te beklimmen te zijn. Weer een mooi uitzicht over Ankara onder smog. De Anit Kabir is goed te zien. De toren is herkenbaar tussen de andere flatgebouwen. Al zijn alleen de contouren te zien. Twee Russische dames komen ook van het uitzicht geniete, al ziet één het meer door de lens. Ik kan die mooi even vragen om me te fotograferen. Zo wordt het een fot naar tevredenheid. Beneden hoor ik weer een moskee blèren. Het is bij een school. De citadel heeft ook een binnenplaats. Ik begrijp niet waarom er geen lage trede is om op de muur te komen. Sommige nissen hebben een hoog ammoniak gehalte. Voeten drooghouden dus. Bij de vrouw koop ik een koelkast magneet, haar eerste transactie van vandaag. Ook de eerste Kazakse toeristen komen de citadel bezoeken. Ik pak de spullen in het hotel en neem de metro naar het busstation. Ik ben mooi op tijd voor de bus van 11 uur naar Göröme. Vanaf het platform kan ik nog wat foto’s maken van de stad beneden. Een bedelaar vraagt om geld. Ze is een zigeuner, volgens mij. Mensen nemen afscheid en ik stap in de bus. We rijden nog een stuk door de stad. . In de verte zien we het nieuw paleis van president Erdogan . Turkije heeft paar enorme snelwegen. Gestadig rijden we naar het zuiden en de stad uit om daarna gas te geven. De eerste ronde koffie met koek komt langs. Eerst de koek, dan het bekertje met zakje en lepeltje en tot slot het hete water. Er is een stop in Sereflikoçhisar. Kan ik even de benen strekken. Dichtbij is een luchtmachtbasis. Een paar bommenwerpers vliegen hun rondjes. Even een kopje koffie met zo weinig mogelijk rook om me heen. Vrachtwagens en bussen razen over de snelweg. Een tractor doet het rustig aan. Na vertrek zie ik Tuz Golü. Het grote zoutmeer. We hadden het er net ook langs gereden, maar toen had ik even de ogen dicht. Na het paseren van Aksaray en de hoge Hassan Dagi van 3.068 m. Om half vier worden we in Nevşehir gedropt. Een busje brengt me naar het busstaiion in Görömre. We rijdenlangs flatgebouwen bewoond of in aanbouw. Hier ligt de bouw niet op zijn gat.Van Uçhicar zullen we van de oude stad niet veel zien.Jan, een fransman, zat ook in de bus. Samen gaan we op zoek naar Kookaburra Pension. Het is wel even zoeken en dan is hij nog vol ook. Hij wijst ons een andere. Ik check in in de dorm en jan gaat op zoek naar een éénprsoonskamer. Als ik met de erknemr naar mijn slaapkamer loop, zie ik een afschuwelijk sticker “Free Gaza, boycot Israël”. Ik drop de spullen en test de douche. Het duurt el erg lang voor er warm water is. Ik loop door het stadje en kijk maar eens bij Nomad Hotel binnnen. Zo te zien is het een hostel met al die douches en wc’s beneden. Ze kosten iets meer dan de andere. Ik ga terug naar de Elqaida toko, haal mijn spullen en zeg, dat ik weg moet. Ik check in in Nomad een gezelligge hostel. Ik ga eerst maar eens een turkse koffie drinken. Het is al weer vroeg donker. Je praat dan gauw over vijf uur. Een aantal van de heuveltjes zijn verlicht. In een gat brand een vuur, dat geeft een rode gloed. Het heuveltje is blauw gekkleurd.Ik eet bij het hidden hotel en kom Jan weer tegen in een ander restaurant. Hij zit ook in Nomad, in een kamer alleen. Hij had een ongeluk gehad en heeft zijn auto bij Kars in de prak gereden. Nu loopt hij te hinken. Hij woont in japan is met een lange reis bezig. Zijn japanse vriendin komt over een paar dagen over. We pakken een Efes in Hidden en gaan terug naar de Nomad. Daar zet ik de foto’s over. Ik kan naar mijn mailtjes en doe wat aan mijn dagboek. Ook boek ik een dgtocht voor morgen. Om half één ga ik slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Nevşehir

Let's go west

Na een bezoek aan het oosten van Turkije in 1986 wordt het nu tijd voor het westen.

Recente Reisverslagen:

17 November 2014

meer

16 November 2014

zwart van de mensen

15 November 2014

kleuren sauna

14 November 2014

el kaida

13 November 2014

back to 1986
Henk

ontbijtje in ESA hotel, Colonia, Yap, Micronesië

Actief sinds 07 Mei 2010
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 197996

Voorgaande reizen:

27 Maart 2017 - 03 Juli 2017

van Perth naar Peking

10 September 2015 - 07 Oktober 2015

kat en hond

11 November 2014 - 25 November 2014

Let's go west

16 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Anna en de Koning van Siam

29 Augustus 2013 - 01 September 2013

naar texel en verder

29 Mei 2013 - 25 Juni 2013

Van IJs naar Groen, van Groen naar IJs

17 November 2012 - 24 December 2012

hopperdepop

07 Juni 2012 - 30 Juni 2012

sanri

30 Augustus 2011 - 05 December 2011

Voor de leeuwen

05 Mei 2010 - 21 Juni 2010

barkbootenzo

Landen bezocht: