big city - Reisverslag uit Ilulissat, Groenland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu big city - Reisverslag uit Ilulissat, Groenland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

big city

Door: henk vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

14 Juni 2013 | Groenland, Ilulissat

Vrijdag 14 juni 2013 langs de ijsbergen naar Ilulissat
We vertrekken 5 minuten later dan gisteren en gaan eerst bij een strandje vissen. Ik ga met de Jannen. Eindelijk gaan de laarzen aan. Meeuwen vliegen weg. We jagen op lodde, ammassat. Jan K gaat terug voor yoghurt. Als dat een tijdje in het water ligt, komen de mannetjes er massaal op af. Scheppen vol gaan in een gevonden krat. We willen nog een geintje uithalen, maar onze conversatie wordt goed gehoord aan boord. Wel gaan de vissen in drie emmers en moeten een dag weken op zeewater. Om half een gaat de vlag van Hoogland in top. Na de lunch ga ik om een uur of twee. Ik bengel twee uur lang eerst op de eerste zaling en daarna net onder de tweede. Prachtig, kolossaal wat een ijsbergen. Vissersbootjes komen langs. Een kotter met gasten gaat richting ijsbergen. Dan weer gasten van de Fram op een grote rondvaartboot. Een klein bootje komt langs en ook Air Groenland komt twee keer over schietend door de wolken. We horen nog een walvis, maar kunnen hem nergens bespeuren. Het is trouwens bewolkt vandaag en het klaart aan het eind van de middag op. Wat moet ik nog meer vertellen over de ijsbergen. Ze zijn soms zo verschrikkelijk groot. Kom zelf maar eens kijken. Om kwart over vijf leggen we in Ilulisat aan. Een beetje klimmen over twee boten en dan 1,5 uur internetten. Verslagen van twee weken op mijn weblog zetten, kijken naar de AEX en het nieuws. Peter en Celine zijn geslaagd verneem ik via facebook. Sjieke Groenlanders komen dineren. Ik ben mijn pasjes vergeten en kan niet de jeugdherberg in Kopenhagen reserveren. Ik heb nog 25 minuten over en dat moet dan morgen gebeuren. Na een blik op de kerk loop ik via het uitkijkpunt terug. We eten wat later en na de koffie kan er nog een babbel af. Ik ben om 0.15 bij met mijn dagboek en misschien ik dat er morgen nog opzetten. Wat later ga ik slapen.