big city - Reisverslag uit Ilulissat, Groenland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu big city - Reisverslag uit Ilulissat, Groenland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

big city

Door: henk vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

14 Juni 2013 | Groenland, Ilulissat

Vrijdag 14 juni 2013 langs de ijsbergen naar Ilulissat
We vertrekken 5 minuten later dan gisteren en gaan eerst bij een strandje vissen. Ik ga met de Jannen. Eindelijk gaan de laarzen aan. Meeuwen vliegen weg. We jagen op lodde, ammassat. Jan K gaat terug voor yoghurt. Als dat een tijdje in het water ligt, komen de mannetjes er massaal op af. Scheppen vol gaan in een gevonden krat. We willen nog een geintje uithalen, maar onze conversatie wordt goed gehoord aan boord. Wel gaan de vissen in drie emmers en moeten een dag weken op zeewater. Om half een gaat de vlag van Hoogland in top. Na de lunch ga ik om een uur of twee. Ik bengel twee uur lang eerst op de eerste zaling en daarna net onder de tweede. Prachtig, kolossaal wat een ijsbergen. Vissersbootjes komen langs. Een kotter met gasten gaat richting ijsbergen. Dan weer gasten van de Fram op een grote rondvaartboot. Een klein bootje komt langs en ook Air Groenland komt twee keer over schietend door de wolken. We horen nog een walvis, maar kunnen hem nergens bespeuren. Het is trouwens bewolkt vandaag en het klaart aan het eind van de middag op. Wat moet ik nog meer vertellen over de ijsbergen. Ze zijn soms zo verschrikkelijk groot. Kom zelf maar eens kijken. Om kwart over vijf leggen we in Ilulisat aan. Een beetje klimmen over twee boten en dan 1,5 uur internetten. Verslagen van twee weken op mijn weblog zetten, kijken naar de AEX en het nieuws. Peter en Celine zijn geslaagd verneem ik via facebook. Sjieke Groenlanders komen dineren. Ik ben mijn pasjes vergeten en kan niet de jeugdherberg in Kopenhagen reserveren. Ik heb nog 25 minuten over en dat moet dan morgen gebeuren. Na een blik op de kerk loop ik via het uitkijkpunt terug. We eten wat later en na de koffie kan er nog een babbel af. Ik ben om 0.15 bij met mijn dagboek en misschien ik dat er morgen nog opzetten. Wat later ga ik slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

ontbijtje in ESA hotel, Colonia, Yap, Micronesië

Actief sinds 07 Mei 2010
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 197342

Voorgaande reizen:

27 Maart 2017 - 03 Juli 2017

van Perth naar Peking

10 September 2015 - 07 Oktober 2015

kat en hond

11 November 2014 - 25 November 2014

Let's go west

16 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Anna en de Koning van Siam

29 Augustus 2013 - 01 September 2013

naar texel en verder

29 Mei 2013 - 25 Juni 2013

Van IJs naar Groen, van Groen naar IJs

17 November 2012 - 24 December 2012

hopperdepop

07 Juni 2012 - 30 Juni 2012

sanri

30 Augustus 2011 - 05 December 2011

Voor de leeuwen

05 Mei 2010 - 21 Juni 2010

barkbootenzo

Landen bezocht: