Down the Road - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu Down the Road - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

Down the Road

Door: Henk Vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

30 Mei 2013 | IJsland, Laugarvatn

Donderdag 30 mei 2013 naar Tingvellir, de Geysirs en de Gulfoss
Om 7 uur gaat de wekker, maar dat garandeert niets. Ik blijf nog even liggen. Na het uitgebreide ontbijt internet ik nog even. Ik kom er achter, dat ik na het bijwerken van mijn reisschema niet op “opslaan” hebt gedrukt. Gelukkig heb ik wel het e-mailadres van Eef. Ik stuur een mail naar Jan, maar dat blijkt niet de Jan in de groep te zijn. Ik kom daar ’s avonds achter, als ik in de volgende hostel ben. Tegen tienen loop ik naar Budget Island. Ik moet wel eerst mijn spullen opslaan. Het is regenachtig. Laat ik het maar vertellen, het blijft de komende dagen zo. Patrick zou bij deze temperaturen uit zijn bol gaan. Het kantoor wordt gerund door Polen. Als snel zit ik met mijn gat in de kleinste Nissan. Ik ga eerst naar het Raadhuis, want daar is klein IJsland gemaakt. Alles staat goed afgebeeld. Waar ik in 1984 ben geweest en waar ik nu naartoe hoop te gaan. De kleine dom is dicht, dus ga ik naar de grote. Er is iemand opgebaard. Ik loop er om heen. Een Indiër doet een gebedje. Er zijn een aantal glas in lood ramen. Buiten kom ik erachter, dat ik voor het parkeren had moeten betalen. Er zit namelijk een papiertje onder de ruitenwisser. Ik haal de bagage en rij terug naar de verhuurder van de auto. Ik moet naar een bank en betalen. Als ik het niet zou doen, dan zou ik een rekening van Budget krijgen. Na de bank in een moderne Mall, rij ik de stad uit. Op de 36 gaat het naar Tingvellir. Het zonnetje schijnt zo nu en dan. Het waait wel verschrikkelijk. Als ik na een half uur bij het meer kom, laat ik me fotograferen. Door een Nederlander. Ik rij verder en parkeer de auto op de parkeerplaats. Er is een bezoekerscentrum met ansichtkaarten en ander spul. Beneden zie ik het kerkje en huisje. In deze omgeving kwamen de eerste IJslanders jaarlijks bij elkaar. Ik loop door de scheur naar beneden. Ik doe het rustig aan. Naar beneden naar de huisjes. Men is met een voetpad bezig, dus moet ik omlopen. In het water zie ik eenden en andere watervogels. Bij de huisjes en het kerkje is niets te bekennen. Ik had wel zin in een bakkie. Ik loop naar de waterval. Hierna moet ik er beter op latten, dat de lens droog blijft. Ik kijk wel een beetje zozo en kom er dan later achter, dat er druppels op de lens hebben gezeten. Dat is heel goed te zien bij een langere sluitertijd. Het is gaan regenen en dat houdt voorlopig wel aan. Ik loop weer naar de auto en rij om naar de parkeerplaats van de waterval en verderop het Unesco monument het kerkje met de huisjes. Op naar de nieuwe weg naar Laugarvatn. Hier is mijn hotel voor vannacht. Eerst nog actief blijven. Eerst naar de geysirs. Ze zijn zo aan de overkant van de weg. De Strokkur spuit elke 4 minuten. Ik probeer een zon mooi mogelijke foto te maken. Daarom loop ik er ook een tijdje rond. Ik zie heel wat groepen komen en gaan en na de koffie met iets er bij, ga ik nog een keer terug. Het regent ook steeds. Het is al half zeven, als ik naar de Gulfoss ga Het is de mist impressieve waterval van IJsland. Vroeger was hier niets. Er was de waterval en een maquette van de dame die heeft voorkomen, dat de waterval onder een dam zou verdwijnen. Daar dralen ze in China niet om. Ook hier loop ik weer een tijdje rond. Dan na zevenen naar de jeugdherberg in Laugarvatn. Ik moet in een ander gebouw zijn. Als ik me in de kamer heb genesteld, moet ik alleen nog eten. Alleen een duur restaurant is nog open. Ik neem het goedkoopste recept. Maar het mag vermeld worden, dat ik hier mijn tweede bierglas binnenhaal. Terug in de hostel zet ik de foto’s over en ga om half een slapen. Ook deze nacht wordt het niet donker. Het wordt wel schemerig.

  • 11 Juni 2013 - 10:18

    Patrick:

    Ht klinkt heerlijk.... nog 10 dagen en dan hebben we de langste dag weer gehad... op naar de winter. Veel plezier nog...

    gr Doc

  • 11 Juni 2013 - 13:56

    Jacob-Jan Meijer:

    Hoi Henk, Veel plezier op IJsland en doe voorzichtig... Maak mooie foto's van de geisers. Hoeveel landen moet je nu nog?
    Groetjes van ons drietjes uit Almere.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

ontbijtje in ESA hotel, Colonia, Yap, Micronesië

Actief sinds 07 Mei 2010
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 197327

Voorgaande reizen:

27 Maart 2017 - 03 Juli 2017

van Perth naar Peking

10 September 2015 - 07 Oktober 2015

kat en hond

11 November 2014 - 25 November 2014

Let's go west

16 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Anna en de Koning van Siam

29 Augustus 2013 - 01 September 2013

naar texel en verder

29 Mei 2013 - 25 Juni 2013

Van IJs naar Groen, van Groen naar IJs

17 November 2012 - 24 December 2012

hopperdepop

07 Juni 2012 - 30 Juni 2012

sanri

30 Augustus 2011 - 05 December 2011

Voor de leeuwen

05 Mei 2010 - 21 Juni 2010

barkbootenzo

Landen bezocht: