mountain high - Reisverslag uit Qeqertarsuaq, Groenland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu mountain high - Reisverslag uit Qeqertarsuaq, Groenland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

mountain high

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

10 Juni 2013 | Groenland, Qeqertarsuaq

Maandag 10 juni 2013 van Qeqertarsuaq (Godhavn)naar Fortunebay
Het is al weer half elf, alf we aan wal zijn gezet. We bezoeken eerst het museum er zijn leuke schilderijtjes. Afbeeldingen van de burgemeesters, een uniform van de gouverneur. Ook ontbreekt niet een ingerichte kamer. Klederdracht wordt uitgelegd. Ondertussen gaat Eef terug naar Gerben. Ik loop nog een rondje om het dorp. Nu is de groter ronde aan de beurt. Weer langs de kerk en het postkantoor en nu rechtdoor. Ik neus nog even op het schoolplein. Een paar meisjes doen raar en als iedereen een beetje normaal staat, dan kan ik een foto maken. Weer een foto van het huisje met de ijsberg op de achtergrond. Voor de vuilnisbelt naar rechts. Er is een dal en daar om heen staan de huisjes. Een vrouw komt lopend met haar fiets de heuvel op. Ik geef haar een schouderklopje. Ik pak nog net bij het museum het schuurtje, waar een mooie slee instaat. De boot vertrekt om 13 uur. Op naar Forrtunebay. We zielen een klein stukje naar Forntunebay. Hier wordt eerst geluncht en dan gaan we naar de wal. Eerst gaan we naar het gele gebouwtje en door de ramen zien we, dat je er zo in kunt. Gerben gaat er als een speer vandoor. Jan van der Lint beklimt al een hevel. Ik ga er ook vandoor. Jan Kroese ligt al in de zon. Ik beklim een heuvel. Je weet niet, waar je omhoog moet, dat is de grote hindernis. Ik hang er een tijdje rond en als ik zie dat Jan op een hoge heuvel staat, ga ik het nog hoger proberen. Dat lukt. Ik kom op het mooie uitzicht. Ria zet me ook nu weer op de foto. Na mezelf op de foto te hebben gezet ga ik naar beneden en laat me door Jan ophalen. De anderen hebben aan boord nog een poolvos gezien. Een hele tijd later komt Gerben ook en dan is het weer etenstijd. We moeten na het eten nog een ijsberg wegslepen en dan kunnen we slapen.