Dark side of the moon - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Henk Vinke - WaarBenJij.nu Dark side of the moon - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

Dark side of the moon

Door: Henk Vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

16 Juli 2014 | Verenigde Staten, Seattle

Woensdag 16 juli Vertrek en Seattle.
Vandaag begint de grote reis van Anna. Ze komt me ophalen met auto met chauffeur en de inpakster. Het is redelijk mooi weer, als we meanderend langs het ziekenhuis naar Schiphol rijden. Het is druk op de weg, maar we kunnen doorrijden. Om 9 uur zijn we op het vliegveld. Johan en Marcelle gaan meteen weer. Ik heb thuis al ingecheckt, dus rest ons alleen nog het wegwerken van de bagage. Omdat we al heel snel moeten instappen, lopen we meteen door naar de controle. Na de bodyscan is het nog even wachten. We zitten achterin. Om half elf vertrekken we. Ik zie niet precies waar we omheen cirkelen. De kust klinkt me bekend. Het is de scheiding tussen land en zee. In de verte is Texel, waar Bart en ik vorig jaar geweest zijn. Op zee vaart een schip en staat een booreiland. Tot aan Groenland is het bijna bewolkt. Het vliegtuig verlegt steeds de route en zo komen we niet boven IJsland. Voor de kust van Groenland zien we wat beneden. De bewolking ontdekt het zicht op de groet ijsvlakte. De route gaat ook helaas een stuk boven Disko-eiland langs. Over het noorden van Canada is het zicht weer een stukje beter. Helemaal mooi zijn de Rocky Mountains. Tijdens de vlucht zijn we goed behandeld door Delta Airlines. Een hapje en een biertje op zijn tijd. Voor de landing zien we de Space Needle. We hebben tien uur gevlogen en door het tijdsverschil is het maar een uur later. In Nederland is het al half negen en wij hebben het half twaalf. Bij de douane worden de vingers gefotografeerd en de bagage heeft nog een extra check. Even pinnen en dan op zoek naar de trein naar de stad. Dat ding gaat regelmatig en na ruim een half uur zijn we in International District/Chinatown. We kunnen nog niet op de kamer van de jeugdherberg. We bergen onze bagage op en drinken eerst wat in de keuken. Het is prachtig weer, als we in de richting van de Needle gaan. Een reden van de start hier is het verzamelen van munten. Elk jaar komen op een dollar munt 4 presidenten uit. Na vijf zes banken heb ik er 6 nieuwe bij, maar er is ook weer wat met 25 centen munten. Er zijn nu weer munten van parken of zo iets. We struikelen bijna over de bedelaars. De wandeling gat eerst nog naar het kunstpark met kunst. Ook zien we de haven met uitvarende veerboten. Sommige varen naar de overkant voor Olympia Peninsula. Ook gaat ferry’s naar Vancouver Island. We klimmen terug, nu naar de toren. Omdat na half zes korting is, gaan we eerst naar het glas museum. Prachtig wat een man voor kunst heeft gemaakt. Om de jetlag uit te stellen drinken we eerst wat. De tuin is ook mooi, maar we komen niet om negen uur terug. Het wordt zo laat anders. De tijd gaat door en we kunnen met de lift naar boven in se Space Needle. We hebben een mooi gezicht op down Town, de haven, het schiereiland, de wijken en de snelweg, die ons morgen naar Vancouver moet brengen. Weer beneden nemen we de monorail en lightrail terug naar onze buurt. Daar eten we bij een Vietnamees. Eerst hebben we nog een lokale chinees gesproken, die van was van Nederland en van Nistelrooy. We laten ons de flied lice goed smaken. Na een uurtje zijn we om tien al weer buiten. We gaan terug naar de hostel en gaan onze gang. Na het douchen, zet ik half slapend de foto’s over op de computer. Om half twaalf ga ik slapen.