sailing home - Reisverslag uit Ilulíssat, Groenland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu sailing home - Reisverslag uit Ilulíssat, Groenland van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

sailing home

Door: henk Vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

22 Juni 2013 | Groenland, Ilulíssat

Zaterdag 22 juni 2013 zeiltocht naar Akunaq
Nog voor het ontbijt vertrekken we om 9 uur. De haven is versperd door een ingewaaide ijsberg. De Tooluka duwt de koude berg op zij. Zo komt het de economie van Ilulissat ook weer ten goede. Ook Jan L draagt een steentje bij. Hij heeft brood gehaald en kan op de kade nog aan boord stappen. Buiten de haven laveert Gerben tussen de ijsbergen door. Een paar vissers zwaaien nog naar ons en daarna is de zee voor ons. Ik zie wel open stukken aan bakboord, maar niemand luistert naar me. We varen nog een hel stuk recht uit. Jan K gaat even de mast in om een weg te wijzen. Ik fotografeer bladzijden uit de LP, misschien voor een reis in de toekomst. Ik ga maar op bed liggen. Na de alkjes is er verder niets te bespeuren. Om 3 uur kom ik er weer uit. De Jannen en Ria liggen ook te slapen. Ik ga aan de lunch en zie een spectaculaire ijsberg. Het is alleen maar een boog. Ria voelt zich niet lekker en gaat aan dek zitten met een emmertje. Ik vind het koud en ga op haar plekje op de bank liggen. Zo lig ik daar van kwart voor vijf tot zeven uur. In de regen en de anderen stevig in het pak wordt de boot de baai van Akunaq binnengeloodst. Jan en Eef gaan het eten koken na eerst een likeurtje. Voor het eerst deze reis wordt een cd in de speler gegooid. Om tien eten we. In het donker wordt brandende ananas geserveerd. Het wort nog wat napraten. Ik lees ook veel in het boek, dat ik van het CIDI heb gekregen. Als iedereen zijn tandjes heeft gepoetst, ga ik nog even foto’s om 1.15 maken en ga dan ook slapen.