the french connection - Reisverslag uit Nouméa, Nieuw Caledonië van Henk Vinke - WaarBenJij.nu the french connection - Reisverslag uit Nouméa, Nieuw Caledonië van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

the french connection

Door: Henk Vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

12 December 2012 | Nieuw Caledonië, Nouméa

Woensdag 12 december 2012 naar Nieuw Caledonië
Vier uur uit bed heet vroeg uit de veren. Ik bereid me voor op deze dag en word door Ted uitgezwaaid. Ik moest hem wakker maken, als ik klaar was. Het is nog rustig op de weg. Ik stop wel even voor het stadion en de brouwerij. Ik ben dik op tijd en check in. De sleutel van de auto wordt in een postvakje gedaan en kan ik nog even koffie drinken en de namen van onderwater foto’s veranderen. Het is dan weer krap tijd voor de douane en beveiliging, maar dat valt weer mee. Ik moet toch weer even wachten. Er staan twee toestel geparkeerd. Wij nemen de kleine. Ik heb een mooi plekje. Bij de het vertrek om kwart voor zeven zie ik niet de stad en mijn raam is niet mooi. Heb ik weer. We krijgen snacks en koffie. Na een uur krijg ik een eiland van Nieuw Caledonië in het vizier. Om 8.05 landen we. Ik vraag om een stempel in mijn paspoort, ook al kom ik in een Eu-land. Geld pinnen, kijken bij autoverhuur en dan op de bus wachten. De bus blijkt 3,40 euro te kosten. Een man had het over een shuttlebus. Die kost 25,50, dan is de keuze gauw gemaakt. Ook al moet je er drie kwartier voor wachten. De rit duur ook ruim een uur en zo ben ik om kwart voor elf in de Franse stad Noumea. Ik strompel een heuvel op naar de jeugdherberg. Ik heb een bed en doe de was. Na tweeën ga ik de stad in. Eerst de Protestantse kerk en na het park de kathedraal. Daar is een bruiloft. Heb ik toch mijn bruiloft. Het waait behoorlijk op het bordes. Ik laat me door een Zuidafrikaan fotograferen. Het valt me op, dat steeds meer Zuidafrikanen Filipijnen baantjes hebben. Ik loop naar Anse Vada. Daar koop ik ansichtkaarten, zie dat de auto’s bij Hertz duur zijn. Ik regel de boottocht van morgen en huur een auto bij Budget. Ik moet hem wel zelf komen halen. Dat vind ik lullig, maar heb geen zin meer om naar Hertz te lopen. Het is tijd voor een sapje en dan terug met de bus. Wat is het drinken toch duur. In de stad koop ik weer een mini pizza, want de restaurants zijn al dicht. Met een cola erbij ga ik foto’s overzetten. Ook schrijf ik voor mijn weblog. De ene jongen, die ik sprak ligt al te slapen. De andere komt niet opdagen. Ik duik snel mijn nest in. Ik was ook al om vier op.

• 13 December 2012 - 19:26

CDA:

Henk je jaarlijkse bijdrage mag je overmaken

Alvast dank

Mona