Money for Nothing - Reisverslag uit Ekowondo, Kameroen van Henk Vinke - WaarBenJij.nu Money for Nothing - Reisverslag uit Ekowondo, Kameroen van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

Money for Nothing

Door: henkvinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

14 September 2011 | Kameroen, Ekowondo


Woensdag 14 september 2011Money for nothing

Dit is een dag, die niet zo mooi is.
Ik wil vandaag op tijd vertrekken, waan ik hoef het visum niet vandaag te halen. Het stortregent en het houdt niet. Ik mag een paraplu lenen. Ik ontbijt weer en wil daarna naar de brouwerij. Ik bedenk me ineens, dat ik nog moet pinnen. Ik loop naar de automaat en als het kiepje met geld open gaat gaat hij ook weer dicht voordat ik het geld er uit heb gehaald. Ik wacht even en ga naar de bank. Ze zeggen, dat ik nog een keer moet pinnen en contact op moet nemen met mijn bank. Ik ga weer pinnen en er komt net een man van de bank naar buiten. Hij zegt hetzelfde verhaal. Ik bel Visa en er is 2x het bedrag gepind. Een enveloppe kopen. Hier moet eerst de brief in en dan kan ik een postzegel krijgen. Op zoek naar een internet café. Bij het beeld van JFK wordt gevochten. Ik moet helemaal naar mijn vorige internet cafe. Daar vul ik een formulier van het internet café in. Het wordt met de copy van het afschriftje gescand en naar visa gestuurd. Ik bewaar zelf een copy. Ik ga eerst mijn spullen halen. Bij de brouwerij is geen glas te krijgen. Degene, die het mag doen is tot maandag weg. Op naar Bucca voyage. Mijn bus van vier uur gaat om half zes. De eerste bus is vol en daarom ben ik doorverwezen de volgende bus met bagage. Tijd voor een biertje en een kop koffie. Ik snap dan eindelijk, waarom ik twee keer niet meekan en men mij het niet uit kan leggen. Ik kom voorin te zitten naast Paul. Hij blijkt de engel te zijn voor de komende dagen. Hij wil eindelijk tot Ambam reizen, maar besluit op in Ebolowa te blijven. De reis is van halfzes tot acht uur. We hebben een goedkope kamer en het eten van de vis op straat kost ook geen drol. Voor 750 heb je al een flinke vis wat onsmakelijks erbij. De vis is heerlijk. Ik heb het met Paul over Nederland. Dat wat die vrouw is bij ons verboden, gen vergunning. Ze is niet ingeschreven bij de KvK, ze draagt geen belastingen af en hoe lang is die vis nog goed? Paul verdient als leraar wiskunde in Gabon 300 euro en in Kameroen 200. Bij een ex vrienden heeft hij een dochter. Bij zijn ex in Gabon een zoon en bij een tussendoortje heeft hij hepatitis B opgelopen en daarom drink hij geen alcohol meer. Het wordt al en we gaan elk naar onze kamer. Morgen naar Gabon.
Ondanks de pokken herrie val ik in slaap.

Woensdag 14 september 2011
Vandaag was het internet cafe dicht, maar het bleek vanavond open te zijn, dus schrijf ik nog even over.
Ik schrijf over het vertrek uit Yaounde.
Ik ben nog in Yaounde. Het stortregent buiten. Ik moet toch de stad nog in en mag een paraplu lenen.
Eerst ga ik ontbijten. Het is al een beetje laat en wil nog pinnen, voordat ik de binnenlanden induik.
Ik pin, maar wacht te lang met het uithalen van het geld. het kklepje gaat dicht. Ik loop na de tijdje het kantoor in en mij wordt gezegd om nog een keer te pinnen en met mijn bank te overleggen. Ik bel de visakaart en die zien, dat ik twee keer heb gepint.
Ik moet een brief schrijven.
Ik ga op zoek naar een internet cafe.
Daar staat een formulier op de site die ik print en invul.
Hij wordt gescand gemaild naar visa.
Ook stuur ik een copy op per post. Het wordt maar later en ik ga eerst de bagage halen en naar de brouwerij.
Ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd en vertrekt zonder bierglas; Ik ga maar bij terugkomst een advertentie plaatsen in het AD.
Door naar het busstation. Ik koop een ticket van vier uur en dat is het bijna. De bus van vier gaat zonder mij. Ik heb bagage. Deze bus is al vol en ik moet met de volgende.
Weer mag ik niet mee. Dan maar een kop koffie nemen.
Dan de volgende misschien. Ik begin het te snappen.
De eerste bus was vol en de volgende was alleen voor als je geen bagage bij je hebt. Bus 6 dus en de 6 op de achterkant zegt, dat ik de 6de ben, die in mag stappen. Ik kom voorin te zitten.
Ik kom naast Paul.
Hij gaat door naar Adman of hoe heette die stad ookalweer? Hij besluit om ook in Ekowondo te overnachten.
We trekken zo twee dagen op. Hetzelfde hotel in Ekowondo. Ik eet met hem op straat. Bij een vrouw kopen we een visje? die ter plaatse wordt gebakken. Om hem te laten zwemmen neem ik mijn laatste 33.
Paul neemt geen alcohol.
Hij heeft wat op zijn lever. Hij is met een vrouw naar bed geweest en heeft nu hepatitis B. Hij is leraar in Gabon. Hij verdient daar de helft meer dan in Kameroen. Hij heeft een dochter bij een ex vriendin in kameroen en een zoon bij een ex vrouw in Libreville.
Met het dreunend cafe onder me ga ik slapen.
Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Ekowondo

Voor de leeuwen

Recente Reisverslagen:

05 December 2011

Epiloog

04 December 2011

Back home

03 December 2011

Fisherman

02 December 2011

and GOD saw it was good

01 December 2011

garden of eden
Henk

ontbijtje in ESA hotel, Colonia, Yap, Micronesië

Actief sinds 07 Mei 2010
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 197318

Voorgaande reizen:

27 Maart 2017 - 03 Juli 2017

van Perth naar Peking

10 September 2015 - 07 Oktober 2015

kat en hond

11 November 2014 - 25 November 2014

Let's go west

16 Juli 2014 - 13 Augustus 2014

Anna en de Koning van Siam

29 Augustus 2013 - 01 September 2013

naar texel en verder

29 Mei 2013 - 25 Juni 2013

Van IJs naar Groen, van Groen naar IJs

17 November 2012 - 24 December 2012

hopperdepop

07 Juni 2012 - 30 Juni 2012

sanri

30 Augustus 2011 - 05 December 2011

Voor de leeuwen

05 Mei 2010 - 21 Juni 2010

barkbootenzo

Landen bezocht: