first mountain - Reisverslag uit Ende, Indonesië van Henk Vinke - WaarBenJij.nu first mountain - Reisverslag uit Ende, Indonesië van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

first mountain

Blijf op de hoogte en volg Henk

18 April 2017 | Indonesië, Ende

Dinsdag 18 april 2017 op Flores
Kelas, economi, dek. Tegen tweeën moeten we op. We komen in Larantuka aan. Op de muur zie ik een schema van het schip. Waarom zie je dit nu niet op het internet. Nog snel voor het verlaten van het schip een kakerlak fotograferen. De trap af. Benden staan mannen met geweren. We worden in een busje geplaatst. Het blijken schoften te zijn. Nog voor vertrek hebben ze over taxi en moeten 10 duizend betalen. Kort na vertrek zie ik een reusachtig Mariabeeld. Voor de rest probeer ik wat de dommelen. Om halfzes nemen Alex en Brianne afscheid van mij voor Maurmere. Ik word een uur later in die stad eruit gezet. Ze vragen een veel te hoog bedrag en ik geeft minder. Ze nemen daar genoegen mee. Nu moet ik wachten tot de bus vol is en dan ga ik naar Moni. Het is inmiddels acht uur als de bus bepakt en beladen is. Weer veel gekronkel, bergen en goede en slechte wegen. Om twaalf uur heb ik in mijn hotel, Wataguna Bungalows, en na de brunch ga ik eerst een tijdje rusten. De eigenaar, mr. John, heeft me eerst een kamer met warm water voor 250duizend geshowd. In de LP staat, dat beneden kamers met koud water zijn en die zijn goedkoper. Een van deze heb ik genomen. Een restaurant aan de overkant is gesloten. Een moeder is overleden en al begraven. Nog vijf avonden wordt een wake gehouden en als dat afgelopen is zie ik dat ze ondertussen gezellig zitten te gokken. Sommige mannen hebben rastahaar en sommige vrouwen hebben hun tanden rood van de beaddlenut. Ook wordt gewoon geschaakt bij het kersverse graf. Ik ga op tijd naar bed, want moren doe ik mijn eerste vulkaan.