At Mountain - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Henk Vinke - WaarBenJij.nu At Mountain - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Henk Vinke - WaarBenJij.nu

At Mountain

Door: Henk Vinke

Blijf op de hoogte en volg Henk

19 Juli 2014 | Canada, Edmonton

Zaterdag 19 juli 2014 naar Edmonton, jarig.
Om 5 uur ben ik al wakker. Het begint bij Kamploops licht te worden. De trein rijdt door naar North Kamloops. Daar kunnen we onze benen strekken en word ik door Anna uitgebreid gefeliciteerd. Ondertussen wordt de tank van elke locomotief bijgevuld tot 68 honderd liter. We bezoeken het halletje. Het heeft hier geregend. Voor de rest van de dag zal het dat ook blijven doen. Om 6.20 gaan we weer. De kale heuvels worden steeds verderop weer bedekt met begroeiing. We passeren veel dorpjes en zo nu en dan zien we een hert. Eén redt het vege lijf door nog net voor de trein over te steken. Door het regenwater worden de foto’s wel steeds minder mooi. Bij droog weer moet toch een partijtje baseball gespeeld kunnen worden. De trein moet steeds op tegenliggers wachten. We genieten ook van een uitgebreid ontbijt. De rivier wordt smaller. Het zorgt voor stroomversnellingen. Na Valemount passeren we de grens met Alberta. De Mount Robson is niet te zien. Wel zien we een bruine beer. Anita maakt een babbeltje met ons. De klok gaat een uur vooruit. We hebben anderhalf uur om het stadje Jasper te verkennen. Er is geen tijd genoeg om met de kabelbaan in Jasper naar een heuveltop te gaan. Het gaat ook regenen en dan is het uitzicht vanaf de heuvel toch niets. Er wordt een drankje aangeboden door mijn familielid. Als het bijna droog is lopen we terug naar de trein. Hij vertrekt weer op tijd om half zes. En anderhalf uur later is de stop in Hinton. Om acht uur in Edson. Er zijn geen klanten, dus rijdt de trein gewoon door. Om half elf gaat de zon onder. We rijden tot aan de grote silo’s in Edmonton. De trein gaat in zijn achteruit en stopt op het kleine perronnetje. Het is dan al elf uur Henk Borst staat ons op te wachten. Hij dropt ons in een hotel en zorgt nog voor een biertje. Voor Anna is ijs. Henk heeft een hele voorraad voor me ingeslagen. Om 2 uur gaan we slapen.